Vanaf 3 april, de start van de paasvakantie, kunnen bezoekers in Technopolis voor het eerst aan een TikTok Tour deelnemen. Via TikTok BOOM! daagt Technopolis hen op verschillende plekken in het doe-centrum uit om originele video’s van hun experimenten te maken en op TikTok te posten. Daarmee kunnen bezoekers in de voetsporen treden van bekende influencers zoals Céline & Michiel, Nour & Fatma, Elodie Gabias en Jamilla Baidou die eerder al in Technopolis korte video’s opnamen en daarmee veel succes oogstten op TikTok. Technopolis wil via TikTok BOOM! een explosie aan wetenschappelijke experimenten op TikTok veroorzaken en een hele generatie TikTokkers fascineren voor wetenschap en technologie en aansporen om naar Technopolis te gaan. Om extra bezoekers te kunnen ontvangen op een coronaveilige manier, blijft Technopolis élke dag van de paasvakantie (ook op Pasen en paasmaandag) open tot 19u in plaats van 17u. Uitzonderlijk is Technopolis ook volgende week élke dag open.
Wetenschap en TikTok in een boeiende tour doorheen Technopolis. Dat is TikTok BOOM!, de TikTok Tour waar bezoekers vanaf 3 april, de start van de paasvakantie, aan kunnen deelnemen. Bij het binnenkomen krijgen alle bezoekers een plannetje met daarop een 12-tal voorbeelden van experimenten en leuke tips om ze in beeld te brengen en vervolgens op TikTok te posten. De Jerusalema dansen met je kleurenschaduw, een halter balanceren met je pinkje of je onbevreesd neervlijen op een spijkerbed: het zijn maar enkele mogelijkheden om originele video’s te maken in Technopolis en op TikTok te “boomen”.
Via TikTok BOOM! spoort Technopolis nu ook een hele generatie jongeren die actief zijn op TikTok aan om naar het doe-centrum te gaan. Tot nu toe was Technopolis eerder een populaire bestemming voor gezinnen of families met jonge kinderen. Via de TikTok Tour wil Technopolis ook nieuwe doelgroepen die nog niet eerder aan Technopolis gedacht hadden op een laagdrempelige manier fascineren met wetenschap en technologie. TikTok is daarvoor een handige tool, vooral omdat deze pal in de leefwereld van de jongeren ligt. De TikTok Tour blijft dan ook nog voor onbepaalde tijd in Technopolis, alleen zullen mettertijd af en toe experimenten plaats maken voor nieuwe.
Via de TikTok Tour streeft Technopolis er ook naar om haar bereik op TikTok te vergroten. Daarnaast wil Technopolis ook jongeren aansporen om zélf video’s van experimenten via TikTok te verspreiden en zo de wetenschapsmicrobe rechtstreeks aan andere jongeren door te geven.
Om jongeren extra te motiveren, geeft Technopolis een gratis tour achter de schermen van Technopolis weg aan de TikTok-video die het vaakst bekeken werd. Deelnemers aan de wedstrijd moeten hun video tijdens de paasvakantie posten met #TikTokBoom en Technopolis_be taggen.
Dat Technopolis het ideale TikTok-decor vormt, bewezen influencers zoals Céline en Michiel, Nour en Fatma, Jamilla Baidou en Elodie Gabias al. In sommige gevallen gingen de video’s zelfs de wereld rond. Eén welbepaalde video van Céline waarin ze onder de loopbrug in Technopolis demonstreert hoe groot ze is, werd in een mum van tijd maar liefst 36 miljoen keer bekeken. Straffer nog, andere influencers zoals Nour en Fatma en Hannes Coudenys kwamen naar Technopolis om er dezelfde video op te nemen.
We zagen al een paar keer video’s die opgenomen werden in Technopolis viraal gaan op TikTok. Dat bracht ons op het idee om een TikTok Tour te organiseren, getest en goedgekeurd door TikTok-sterren zoals Céline Dept. We zetten nu onze deuren wagenwijd open voor alle TikTok-liefhebbers, want in Technopolis schuilt om elke hoek wel een cool experiment dat – als je het op een creatieve manier in beeld brengt – weleens viraal kan gaan. Het is de ideale manier om ook jongeren aan te sporen om een keer naar Technopolis te gaan. En trouwens, terwijl ze TikTok-video’s aan het maken zijn, zijn ze eigenlijk – zonder dat ze er erg in hebben – ook al bezig met een flink staaltje technologie. Daarbij leren ze proefondervindelijk meer dan je zou denken. Welke video heeft succes en waarom? Aan hen om dat te onderzoeken!
“En het beste van allemaal? Jongeren die hun experimenten op TikTok posten, zullen op hun beurt als micro-influencer heel wat andere jongeren fascineren met wetenschap. Ik droom er stiekem van onze TikTok BOOM! een explosie van Technopolis-experimenten op TikTok en exponentiële groei van ons volgersaantal veroorzaakt.”, zegt Ester Blockx, Marketing & Sales Director bij Technopolis.
TikTok, dat razend populair is bij jongeren, speelt sinds eind 2019 een belangrijke rol in de digitale strategie van Technopolis. Het is dan ook is ideaal om dagelijks duizenden jongeren mee te bereiken en op een heel laagdrempelige manier verwondering voor wetenschap en technologie op te wekken.
Met korte video’s van in het oog springende proefjes, interessante weetjes, snelle quizzen en challenges is Technopolis erin geslaagd om op korte tijd meer dan 40 000 volgers te vergaren. Wegens de alsmaar toenemende populariteit van Technopolis op TikTok, werd eerder deze maand zelfs een apart kanaal voor leerkrachten onder de noemer “Technopolis_Academy” gelanceerd.
Dat het digitale aanbod van Technopolis op TikTok in de smaak valt, blijkt uit de positieve interactieratio van 9,92% (cijfers 2020) die bijna twee keer zo hoog ligt dan het wereldwijde gemiddelde van 5% op TikTok volgens een studie van de Influencer Marketing Hub. Met deze ratio scoort Technopolis ook hoger dan op alle andere sociale media waar het actief is. Concreet betekent dit dat de posts van Technopolis op TikTok vorig jaar meer dan 1 300 000 keer leuk gevonden en gedeeld werden of commentaar kregen. In totaal werden de posts meer dan 13 miljoen keer gezien. Dat maakt van Technopolis een belangrijk merk op TikTok.
Tijdens paasvakantie elke dag open tot 19u en volgende week ook open
Technopolis verwacht dat de TikTok Tour een succes zal zijn en besliste daarom om tijdens de paasvakantie, die start op 3 april, élke dag (ook op Pasen en paasmaandag) tot 19u in plaats van 17u open te blijven. Op deze manier breidt Technopolis haar capaciteit op een coronaveilige manier uit om zo de gevolgen van de coronacrisis in de mate van het mogelijke financieel te beperken.
Wie Technopolis tijdens de paasvakantie nog wil bezoeken, is er best snel bij. Tickets zijn enkel online verkrijgbaar via www.technopolis.be. Wie naast een ticket grijpt, kan tijdens de paasvakantie terecht op het TikTok-kanaal Technopolis_be voor enkele nieuwe EGGsperimenten.
Omdat de scholen een week eerder sluiten, zal Technopolis volgende week élke dag open zijn in plaats van enkel op woensdag en in het weekend. Tijdens deze week gelden de normale openingsuren, nl. van 9u30 tot 17u. Wie vóór zaterdag 3 april wil langskomen, kan nog niet deelnemen aan de TikTok Tour.