De stationsbrug in Sint-Katelijne-Waver is al zeer lang een onveilige verkeerssituatie, vooral voor fietsers. Maar ook de stabiliteit is een heikel punt. De gemeente en de politiezone zorgen voor stappen naar meer verkeersveiligheid. Zo zal vanaf 1 april het zwaar verkeer beboet worden bij het oversteken van de brug.
“We gaan op korte termijn het ongeoorloofd zwaar verkeer op de brug beboeten. Er loopt nu een laatste sensibiliseringscampagne, vanaf 1 april sturen we effectief boetes uit.” De controle wordt gedaan door de ANPR-camera op de brug. Maar dat liep niet zonder slag of stoot. De borden waren immers niet correct geplaatst omwille van de stabiliteit, merkte de gemeente. Die fout wordt nu rechtgezet. Infrabel is beheerder van de brug. Zij gaven aan dat de stabiliteit geen zwaar verkeer toelaat. Uitzonderingen op een technische regel, zoals hoogte of in dit geval gewicht, zijn uiteraard niet toegestaan, dat spreekt eigenlijk voor zich. Dus een uitzondering voor plaatselijk verkeer kan niet. Dat was een fout van de gemeente in ons mobiliteitsbeleid. Dat moeten we durven toegeven, en dan rechtzetten. Ik heb daarom contact gehad met Infrabel. Zij hebben op mijn vraag de stabiliteit opnieuw onderzocht en kunnen nu bevestigen dat er beperkte uitzonderingen kunnen worden toegelaten. We vroegen uitzonderingen voor de hulpdiensten, bussen van De Lijn en schoolbussen. Gezien het belang van dit verkeer, het beperkte aantal voertuigen en de huidige stabiliteitstoestand heeft Infrabel dit toegestaan. De gemeente en de politiezone hebben dan dadelijk werk gemaakt om de fout uit het verleden recht te trekken en alles in orde te brengen voor controle”, zegt burgemeester Kristof Sels.
“We herbekijken nu ook de zwaar vervoer-routes. Immers, vrachtwagens moeten ook steeds op hun bestemming geraken. Maar wel via de juiste route. Het is belangrijk om de vrachtwagens, die niet over de brug mogen rijden, een goed alternatief te bieden”, vult schepen van Mobiliteit Eric Janssens aan.
Daar blijft het echter niet bij. De gemeente onderzoekt ook hoe het structureel kan inzetten op controle op het overschrijden van de witte lijn. Voorbijsteken op de brug mag niet: de zichtbaarheid laat dat niet toe. Maar het gebeurt nog te vaak, met risicovolle gevolgen, vooral voor de fietsers op de brug. “De politie gaf ons aan dat er tegenwoordig mogelijkheden bestaan om dit ook via camera te controleren. Nu moeten onze politiemensen ter plaatse controle uitvoeren. We voerden wel dergelijke controles uit, maar ze zijn tijds- en arbeidsintensief. Dan is een camera, die continu controleert, uiteraard zeer interessant en daarom zijn we dit ook concreet aan het onderzoeken. Indien dit technisch haalbaar is, moeten we dit zeker hier installeren, en liefst zo snel mogelijk. Daar doen we al het mogelijke voor”, gaat burgemeester Sels verder.
Ten slotte kijkt de gemeente ook naar de lange termijnoplossing. “Infrabel heeft ingestemd met onze vraag om alternatieve scenario’s voor de brug te bekijken. Waarvoor onze grote dank aan Infrabel om hier constructief mee om te gaan. Ze bekijken nu mogelijke scenario’s, zoals een fietstunnel, een fietsbrug, … Daarbij wordt dan ineens ook de bereikbaarheid van de perrons herbekeken, waarbij men niet meer de trappen naar de brug moet nemen. Een win-win. We hopen in de loop van dit jaar, samen met Infrabel, ook hiervoor de knoop door te hakken,” besluit Sels.