Maandagavond stond op de Mechelse gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen Vlaanderen en de Stad Mechelen over de herinrichting van de Vesten (R12) op de agenda. “Door de nakende opening van de tangent en de realisatie van de fly-overs op de R6 zullen de verkeersstromen in en rondom Mechelen gevoelig wijzigen. Dit geeft ons een unieke kans om ook na te denken over de toekomst van onze Vesten. Die opportuniteit moeten we met beide handen grijpen”, legt burgemeester Alexander Vandersmissen uit.
Eind vorig jaar werd al aangekondigd dat er een studiebureau wordt aangesteld dat verschillende scenario’s moet onderzoeken. In de samenwerkingsovereenkomst worden concrete afspraken gemaakt over het studiewerk dat van de Mechelse Vesten een aangename plek om te vertoeven moet maken in een kwalitatieve stedelijke omgeving. De voorbije decennia werd Mechelen reeds getransformeerd tot een dynamische en erg aantrekkelijke stad. En ook de komende jaren zal er verder gewerkt worden aan het creëren van een openbaar domein op mensenmaat met aandacht voor de verschillende weggebruikers en meer groen.
Samen met Vlaanderen gaat de stad onderzoeken hoe men een kwaliteitsboost kan geven aan de Vesten. Het hertekenen van de Vesten is een stadsvernieuwingsproject dat het komende decennium gefaseerd zal worden doorgevoerd. “In het voorjaar van 2021 zal er onderzoek worden gevoerd naar de lokale en doorgaande verkeersstromen en naar de plaats van de verschillende weggebruikers op de Vesten”, zegt Mechels schepen voor Mobiliteit Vicky Vanmarcke. “Ook de mogelijkheden van vergroening en ontharding en naar nieuwe functies op de Vesten worden onder de loep genomen. Vanzelfsprekend zullen ook de Mechelaars inspraak krijgen en gehoord worden”, licht burgemeester Vandersmissen het proces verder toe.
“Samen met de Stad Mechelen gaan we de uitdaging aan om het toekomstbeeld van de Vesten grondig onder de loep te nemen. Het uitgangspunt is een kwalitatieve en aangename binnenring te creëren waarbij ook maximaal wordt ingezet op verkeersveiligheid, prioriteit in mijn beleid, met aandacht voor alle weggebruikers en in het bijzonder meer ruimte voor fietsers”, gaat Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken verder.
De samenwerkingsovereenkomst, die maandagvond goedgekeurd werd, bepaalt dat de stad en het Vlaamse Gewest de kosten voor de studie 50/50 zullen dragen. Het Agentschap Wegen en Verkeer treedt op als aanbestedende overheid. In het voorjaar van 2021 start het onderzoek, het participatief traject moet tegen de zomer van 2021 volgen.