Het gemeentebestuur van Bonheiden startte met de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan. Voor de vernieuwing van het mobiliteitsplan wordt een stappenplan gevolgd, wat resulteert in drie nota’s.
Een oriëntatienota: dit is het resultaat van de fase waarin de huidige toestand, de doelstellingen en onderzoeksvragen worden beschreven.
Een synthesenota: in deze fase wordt verder onderzoek uitgevoerd, worden knelpunten en kansen verkend, doelstellingen verder uitgewerkt en tot slot mogelijke toekomstscenario’s geformuleerd waarbij ook de ambities van het mobiliteitsplan worden verkend.
Het mobiliteitsplan: de beslissende fase over het te voeren mobiliteitsbeleid en de daarmee verbonden acties. Dit onderdeel vormt het eigenlijke beleidsplan.
Oriëntatiefase
Op dit ogenblik loopt de oriëntatiefase en wil het gemeentebestuur zoveel mogelijk informatie verzamelen. Voor het in kaart brengen van de verschillende verkeersstromen zal gebruik worden gemaakt van Floating Car Data. Dit zijn data afkomstig van gps-gegevens van smartphones, navigatiesystemen en trackingsystemen. Uit deze gegevens filteren we reisweg, tijdstip van verplaatsing en snelheid. Dit gebeurt anoniem, zonder een koppeling met de persoonsgegevens van de gebruikers.
Er worden ook slangentellingen gehouden. Vooral op de grotere invalswegen worden in de tweede helft van oktober telslangen aangebracht. Deze registreren het aantal voertuigen, rijrichting, snelheid, tijdstip en grootte van het voertuig, maar zonder nummerplaatherkenning.
Voor het verdere verkeersonderzoek observeren onderzoekers van het studiebureau Sweco in de laatste week van oktober de verkeerssituatie in onze gemeente. Zij bezoeken dan alle schoolomgevingen, controleren verkeersonveilige kruispunten en wegvakken, en onderzoeken de parkeerbezetting van auto’s en fietsen.
Onderzoekers van het studiebureau Sweco kan je herkennen aan de opvallende signalisatievesten.