De Lijn is samen met de vervoerregio’s een plan aan het klaarstomen om het busvervoer te hertekenen. De lippen blijven stijf op elkaar in de vervoerregio Mechelen, maar via andere vervoerregio’s krijgen we deels inzicht op de plannen met Mechelen.
Via de vervoerregio Leuven komt er nu duidelijkheid wat de plannen zijn voor de busverbinding tussen Mechelen en Leuven. Zo verdwijnt buslijn 681, deze werd door het Strategisch Actieplan voor Reconversie en Tewerkstelling in
de luchthavenregio (START) in het leven geroepen. De Lijn Vlaams-Brabant startte toen 13 buslijnen op naar de luchthaven en de omliggende tewerkstellingszones. In oktober 2006 werden de laatste START-lijnen in gebruik genomen. Lijn 681 (Mechelen – Bonheiden – Boortmeerbeek – Zaventem) gaat dus op de schop. Dat betekent dat er geen rechtstreekse busverbinding meer zal zijn tussen bv. Schiplaken en Mechelen.
De lijn tussen Mechelen en Leuven zal voor een stuk hertekend worden. De Lijnen 284-285 zullen samensmelten tot één lijn. De focus ligt op de N26, enkel Boortmeerbeek centrum wordt bediend. Lijn 284 die de andere dorpen bedient tussen Boortmeerbeek en Leuven verdwijnt.
Muisstil in vervoerregio Mechelen
Ondanks herhaaldelijk aandringen bij verschillende gemeentebesturen blijft het angstvallig stil en blijft het wachten op de overige plannen met Mechelen en de andere gemeenten uit de vervoerregio. Er is al wel geweten dat buslijn 287 tussen Mechelen – Heindonk – Willebroek en Boom verdwijnt. Voor het Mechelse stadsnet is het nog steeds wachten op de vraag wat de stad Mechelen precies wil.
Flexbus vervangt belbus
De Flexbus werd eerder al succesvol gelanceerd in Klein-Brabant. Flexbus is een proefproject van De Lijn, Bornem en Puurs-Sint-Amands om belbussen meer flexibel te maken. De flexbus rijdt in het belbusgebied en stopt, na reservatie, aan één van de belbushaltes.
Een uitbreiding van Flexbus zou volgen voor de verbinding tussen Bonheiden en het ziekenhuis AZ Imelda. De gemeente Bonheiden wil dat de Flexbusverbinding nog uitgebreid wordt naar deelgemeente Rijmenam. Ook Mechelen wil dat Flexbus wordt ingezet en dit tussen Muizen en het ziekenhuis AZ Imelda. Sint-Katelijne-Waver zit met dezelfde vraag om deelgemeente Onze-Lieve-Vrouw-Waver te ontsluiten met de Flexbus naar AZ Imelda.
Mobiliteitscentrale regelt vervoer op maat
In de toekomst zal de mobiliteitscentrale instaan voor het plannen, boeken en betalen van ritten. De centrale analyseert de vervoersvraag en mobiliteitsmogelijkheden van de gebruiker, geeft informatie over het openbaar vervoer en verwijst eventueel door. Vervoeraanvragen voor ritten worden verzameld, efficiënt gepland en vervolgens door één of meerdere vervoerders of vervoerdiensten uitgevoerd.
Het doel van de centrale is evolueren naar Mobility as a Service (MaaS). Dit betekent dat er een aanbod van verschillende mobiliteitsdiensten (zowel privaat als publiek) zullen zijn waarbij op maat gemaakte geïntegreerde reismogelijkheden via één digitaal platform met realtime multimodale informatie wordt aangeboden, inclusief boeking en betaling. De ambitie is om in het voorjaar van 2021 te starten met een eerste test.
archieffoto: proefproject Flexbus wordt verlengd (4 maart 2020)