Mechelen wil een toegankelijke en bereikbare stad zijn. Aangepaste bushaltes zijn in die context heel belangrijk. Het stadsbestuur heeft hier een duidelijk plan van aanpak dat ervoor moet zorgen dat de historische achterstand waar de stad mee kampt de komende jaren stelselmatig wordt weggewerkt. Hiervoor wordt onder meer samengewerkt met De Lijn, de Vlaamse Overheid en Inter (Agentschap toegankelijk Vlaanderen).
In Mechelen moet iedereen gelijkwaardig en onafhankelijk toegang hebben tot gebouwen, de publieke ruimte en ook het openbaar vervoer. Het Mechelse bestuursakkoord is dan ook heel ambitieus met betrekking tot toegankelijkheid. Gabriella De Francesco, als schepen bevoegd voor Toegankelijkheid: “Zo hebben we een actieplan rond toegankelijkheid uitgewerkt, hebben we voor het eerst een medewerker die over diensten heen de toegankelijkheid opvolgt, en werd eind 2019 een charter ondertekend met Inter, het Agentschap toegankelijk Vlaanderen. Het aanpassen van ons openbaar domein in functie van personen met een beperkte mobiliteit maakt dan ook integraal deel uit van onze doelstellingen. We zetten de noodzakelijke inhaalbeweging in.”
“Binnen de vervoerregio werken we aan een performant en toegankelijk busnetwerk in zowel onze stad als de ruimere omgeving”, legt schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke uit. “Een belangrijk onderdeel daarvan is zeker ook het stelselmatig verder uitbouwen van het aantal toegankelijke bushaltes. Vandaag hebben we hier in Mechelen een historische achterstand, maar dat willen we de komende jaren ombuigen. Wanneer er nieuwe haltes komen of er vindt een heraanleg van het openbaar domein plaats, zullen we steeds de opportuniteit nemen om de bushaltes beter toegankelijk te maken voor elke Mechelaar of bezoeker van onze stad.”
Daarnaast bekijkt het stadsbestuur ook waar vervangingen prioritair zijn. Vanmarcke: “Begin 2021 gaan we zo samen met de Vlaamse Overheid de busperrons op de Vesten (R12) en de Leuvensesteenweg (N26) aanpakken. Ook in het definitieve ontwerp van de Onze-Lieve-Vrouwestraat is een plaats voor ruime en toegankelijke halteinfrastructuur.”
Eerder vandaag trok sp.a-fractieleider Thijs Verbeurgt aan de alarmbel. Lees: Slechts 1 Mechelse bushalte op 10 is toegankelijk voor mensen in roelstoel
foto: verhoogde bushalte in de Schijfstraat – Mechelen