Uit cijfers die sp.a opvroeg bij minister Lydia Peeters blijkt dat slechts 1 bushalte op 10 in Mechelen toegankelijk is voor personen in een rolstoel. Mechelen is hiermee de op één na slechts scorende centrumstad van Vlaanderen. Voor personen met een visuele handicap is de situatie nog schrijnender. Voor hen is slechts één halte op 20 toegankelijk. “Dit is een bijzonder pijnlijk, zeker in de stad van minister van Gelijke Kansen en Toegankelijkheid, Bart Somers. Met mooie beloftes alleen maken we onze samenleving niet toegankelijker. Mechelen en Vlaanderen moeten een concreet plan voorleggen, met voldoende financiële middelen, om halte na halte toegankelijk te maken voor alle Mechelaars. Je vrij kunnen verplaatsen is immers een basisrecht van elke Mechelaar”, aldus Thijs Verbeurgt, fractieleider voor sp.a in de Mechelse gemeenteraad.
Totaal aantal bushaltes | Toegankelijk voor personen met een motorische handicap | Toegankelijk voor personen met een motorische handicap mits assistentie | Toegankelijk voor personen met een visuele handicap | |
Mechelen | 263 | 25 | 88 | 13 |
Het openbaar vervoer is voor veel Mechelaars met een handicap de enige manier om zich zelfstandig te kunnen verplaatsen. Helaas tonen cijfers die Vlaams parlementslid voor sp.a, Kurt De Loor, opvroeg aan dat dit geen evidentie is. Minder dan 1 bushalte op 10 is vandaag in Mechelen toegankelijk voor mensen met een motorische handicap. 88 van 263 zijn wel toegankelijk mits assistentie maar dit vereist dus steeds extra hulp. “Zich onafhankelijk kunnen verplaatsen, zou voor elke Mechelaar een basisrecht moeten zijn. Daarvoor is er echter duidelijk nog veel werk,” zo stelt Thijs Verbeurgt. “Voor personen met een visuele handicap is de situatie nog problematischer. Voor hen is slecht één halte op 20 toegankelijk. Onaanvaardbaar was mij betreft.”
Hoe slecht de cijfers in Mechelen zijn, wordt duidelijk wanneer men ze vergelijkt met de cijfers van de andere 13 Vlaamse centrumsteden. Enkel Sint-Niklaas doet het nog slechter inzake toegankelijkheid voor personen met een motorische beperking.
Stad | Wel toegankelijk | Niet toegankelijk | Totaal aantal bushaltes | % |
OOSTENDE | 98 | 125 | 223 | 43,9% |
ANTWERPEN | 365 | 849 | 1214 | 30,1% |
GENT | 283 | 692 | 975 | 29,0% |
BRUGGE | 126 | 414 | 540 | 23,3% |
GENK | 77 | 280 | 357 | 21,6% |
HASSELT | 96 | 459 | 555 | 17,3% |
ROESELARE | 39 | 189 | 228 | 17,1% |
KORTRIJK | 58 | 312 | 370 | 15,7% |
LEUVEN | 57 | 344 | 401 | 14,2% |
AALST | 49 | 354 | 403 | 12,2% |
TURNHOUT | 17 | 141 | 158 | 10,8% |
MECHELEN | 25 | 238 | 263 | 9,5% |
SINT-NIKLAAS | 26 | 288 | 314 | 8,3% |
“Mechelen heeft sinds kort een toegankelijkheidsambtenaar wat een goede zaak is maar wat er vooral nodig is, is geld om de bushaltes heraan te leggen. Ik verwacht dat het stadsbestuur met een concreet plan van aanpak komt hoe men jaar na jaar bijkomende haltes toegankelijker gaat maken. Alleen zo krijgen we alle Mechelaar mee en bouwen we een inclusieve samenleving,” besluit Thijs Verbeurgt.
In de loop van de dag kwam het stadsbestuur met een antwoord op het feit dat er zo weinig bushaltes rolstoeltoegankelijk zijn: Stad Mechelen gaat werk maken van toegankelijke en verhoogde bushaltes na slechte cijfers
foto: voorbeeld van een niet-toegankelijke bushalte voor rolstoelgebruikers in de Onze-Lieve-Vrouwestraat