Guerrilla-actie van Refugee Walk op GROTE MARKT om op te komen voor jonge vluchtelingen
Deze ochtend brachten enkele jongeren krijtgraffiti aan op de Grote Markt in Mechelen. Daarbij gebruikten ze de hashtag #letswalktogether, samen met de voetstappen die bekend zijn als logo van de Refugee Walk. De jongeren willen aandacht voor hun precaire situatie en roepen op om solidariteit te tonen en deel te nemen aan de Refugee Walk.
De Refugee Walk, een initiatief van Vluchtelingenwerk Vlaanderen, is een sponsortocht die ook onder de huidige coronamaatregelen zaldoorgaan. Deze editie vormen deelnemers kleine teams en kiezen ze hun eigen route.
Met de Refugee Walk wil Vluchtelingenwerk mensen oproepen om solidariteit te tonen en geld in te zamelen voor mensen op de vlucht. De opbrengst gaat naar de werking van Vluchtelingenwerk, waarbij de organisatie in de komende jaren extra wil inzetten op steun voor jonge vluchtelingen.
“We lanceerden, in samenwerking met Tumult vzw en Cera, Project Ananas: een initiatief om jonge vluchtelingen tussen 16 en 25 jaar opnieuw een stem te geven in het vluchtelingendebat. Samen gingen ze op zomerkamp aan zee en maken ze nu ook deel uit van deze actie voor de Refugee Walk”, vertelt Charlotte Vandycke, directeur van Vluchtelingenwerk Vlaanderen.
Jongeren zijn extra kwetsbaar en hebben hulp nodig
Om 9 uur brachten vrijwilligers krijtgraffiti aan op de Grote Markt in Mechelen, tegelijkertijd met de hoofdactie van Project Ananas in Leuven. In Leuven werd dezelfde boodschap geplaatst, die ook in Brugge, Gent en Hasselt te zien viel.
Met de hashtag #letswalktogether willen de jongeren van Project Ananas aandacht vragen voor hun kwetsbare situatie en mensen overtuigen om deel te nemen aan de Refugee Walk. “We vinden het belangrijk dat mensen weten wat Vluchtelingenwerk Vlaanderen doet. Dankzij hen kunnen we leuke activiteiten doen, maar krijgen we vooral ook de kans om mensen beter te informeren over onze moeilijkheden”, vertelt Mohammad, die met Project Ananas in Leuven actie voerde.
Van de bijna 80 miljoen vluchtelingen wereldwijd is meer dan de helft jonger dan 25. Een schrijnend cijfer, want kinderen en jongeren zijn net extra kwetsbaar. Omwille van die reden wil Vluchtelingenwerk meer initiatieven en campagnes lanceren die hen kunnen helpen. Dit wordt onder meer mogelijk gemaakt met de opbrengst van de Refugee Walk.