Ruim vier maanden geleden lanceerde het stadsbestuur een warme affichecampagne onder de noemer “2800love is…” om de Mechelaars te bedanken voor hun inzet tijdens de coronacrisis en hen op te roepen vol te houden. De campagne was tegelijk een herinnering aan de verschillende maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan als een ode aan de Mechelse solidariteit en liefde voor onze stad en elkaar.
De gevreesde tweede golf bleef echter niet uit. “Daarom lanceren we vandaag opnieuw een verbindende affichecampagne om de Mechelaars een hart onder de riem te steken. Het is een oproep naar dezelfde warmte en vriendelijkheid. Samen met enkele bekende en minder bekende Mechelaars verspreiden we een positieve boodschap om elkaar te helpen, te steunen waar het kan en elkaar vriendelijk te blijven groeten. Een goeiedag kost immers niets”, zegt schepen van Communicatie Patrick Princen.
“We mogen niet opgeven”, vult burgemeester Alexander Vandersmissen aan. “Het zijn cruciale weken om de richtlijnen rond fysieke afstand, goede hygiëne en beperkte sociale bubbels goed na te leven. Maar tegelijk moeten we proberen om op een menselijke manier deze crisis door te komen. Deze campagne geeft opnieuw deze dubbele boodschap.”
Merci Mechelaars
Verschillende mensen uit de Mechelse samenleving hebben hun steun gegeven aan de affichecampagne. Mechelaars van verschillende leeftijden en uit verschillende sectoren: zowel cultuur, jeugd, zorg als handel en horeca. Elke affiche start met ‘2800love is…’, wordt aangevuld met 10 verschillende slogans en sluit af met ‘Merci Mechelaars’.
Sprekend voor de campagne is bijvoorbeeld de bijdrage van Wim Marnef. Op een affiche met zijn foto prijkt de slogan: ‘2800love is zorgen voor elkaar’. Wim is hoofdverpleegkundige heelkunde kortverblijf in Sint-Maarten. “Ondanks de warmte zijn we als samenleving wel wat kouder geworden door dat mondmasker. Wie zit er achter het masker? Je mist soms mensen die je kruist. Ondanks het masker moeten we blijven zorgen voor elkaar en nog meer glimlachen met onze ogen”, zegt hij.
“Er worden zo’n 400 affiches verspreid in Mechelen, zowel via de publieke affichekaders als op de plakzuilen en via de Mechelse handel en horeca. Inwoners kunnen ook zelf opnieuw hun favoriete affiche en slogan aan hun raam ophangen door ze te downloaden via de website van de stad”, besluit schepen Patrick Princen.
Wie een affiche wil downloaden om zelf aan het raam te hangen, surft naar de website mechelen.be/merci. De campagne zal ook digitaal te zien zijn in het Huis van de Mechelaar en op de sociale mediakanalen van de stad.