Sinds eind september 2019 is de Mechelse binnenstad één aaneengesloten fietszone, goed voor 179 straten ofwel 30 kilometer weginfrastructuur. Een uniek en succesvol project dat de torenhoge ambities van Mechelen als fietsstad duidelijk onderstreept. 8 maanden na de start is het dan ook tijd voor een grondige evaluatie en een aantal bijsturingen. Zo komen er op 16 locaties extra wegmarkeringen en worden de regels nog eens extra in de verf gezet. De lokale politie Mechelen-Willebroek zal hardleerse overtreders vanaf nu ook verbaliseren.
Mechelen fietsstad zit in de lift. De fiets is in onze stad immers heel vaak de vlotste manier om zich van punt A naar punt B te verplaatsen. Steeds meer Mechelaars kiezen dan ook voor een stalen ros bij hun woon-werkverkeer of vrijetijdsverplaatsingen (bron: Stadsmonitor). Dat Mechelen ambitieus is op vlak van fietsbeleid is ondertussen ook de buitenwereld niet ontgaan. Samen met Genk en Kortrijk strijdt Mechelen immers voor de titel ‘Fietsstad 2020’. “De nominatie is reeds een heel mooie erkenning voor de inspanningen die we sinds het begin van de legislatuur doen”, aldus mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke. “De invoering van de fietszone in onze volledige binnenstad zal een belangrijke rol hebben gespeeld bij het verkrijgen van de nominatie. Het is dan ook cruciaal dat we verder gaan op de ingeslagen weg. Normaal was de evaluatie ook eerder dit voorjaar reeds voorzien, maar de coronacrisis gooide hier roet in het eten.”
Evaluatie
“Sinds de invoering hebben we de situatie op het terrein goed opgevolgd. Ondanks het feit dat grondige mobiliteitswijzigingen in de stad vaak tijd vragen, zagen we vanaf de start meteen een duidelijke mentaliteitswijziging bij alle weggebruikers in onze stad”, legt burgemeester Alexander Vandersmissen uit. “Tegelijk is een grondige en systematische evaluatie onontbeerlijk. De politie heeft daarop met behulp van anonieme tellingen een duidelijk beeld kunnen schetsen van de situatie op het terrein. Die bevindingen zijn globaal gezien zeker positief.” Zo heeft de politie specifiek de focus gelegd op evaluatie van de fietsstraten in de Sint-Katelijnestraat, de Frederik de Merodestraat, Veemarkt/Keizerstraat, de Hoogstraat en de IJzerenleen. In deze straten werd in november, januari en/of mei anoniem toezicht georganiseerd, telkens gedurende een periode van 2 uur (8-10uur ’s ochtends):
Op een aantal meetmomenten in mei werd ook in kaart gebracht hoeveel bestuurders dat zich wel aan de regels van de fietszone hield. In de Katelijnestraat en op de Keizerstraat/Veemarkt bleek dat ruim 80% van de bestuurders te zijn. In de Merodestraat zien we dat 6 op de 10 automobilisten achter de fietsers blijft. De cijfers uit de evaluatie tonen aan dat de fietszone zijn effect zeker niet mist en het overgrote deel van de bestuurders van gemotoriseerde voertuigen fietsers niet inhalen. Tegelijk tonen ze ook aan dat helaas niet iedereen zich correct gedraagt. Een heropfrissing van de fietszone met behulp van extra signalisatie en ondersteunende communicatie is daarom een absolute must.
Extra signalisatie, communicatie en handhaving
Om de fietszone 8 maanden na de invoering terug helemaal top of mind te brengen, zijn op 16 verschillende locaties extra grondmarkeringen en signalisatieborden aangebracht. “De locaties zijn strategisch gekozen op basis van de evaluatie van de politie en advies van onze mobiliteitsdeskundigen. De bestuurders van gemotoriseerde voertuigen worden zo nog eens extra gewezen op het inhaalverbod. Door deze legislatuur massief te investeren in fietsvriendelijkheid over het hele grondgebied zetten we Mechelen meer dan ooit op de kaart als fietsstad. Tegen 2024 zullen we immers 45 km aan fietspad aanleggen waarbij we nadrukkelijk aandacht hebben voor functionele routes zoals de invalswegen en grote assen”, aldus schepen van openbare werken Patrick Princen.
“Daarnaast gaan we ons ook inschrijven in de hoffelijkheidscampagne van VSV, want ook de fietsers dienen zich ten allen tijde aan de verkeersregels te houden”, legt mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke uit. “In die context voorzien we ook extra informatieborden die elke weggebruiker op zijn rechten en plichten wijst en zal ook op de social media van Stad Mechelen opnieuw extra aandacht gaan naar de fietszone.”
“Na het aanbrengen van de extra signalisatie zal de politie ook niet langer louter sensibiliserend optreden. Overtreders zullen zich nu ook aan een boete mogen verwachten als ze zich niet aan de regels houden”, aldus nog burgemeester Vandersmissen. Overtreders riskeren dan een boete van 58 euro.
foto: Alexander Vandersmissen, Patrick Princen en Vicky Vanmarcke bij het infobord aan het begin van de Adegemstraat.