De stad Mechelen organiseert in augustus tien dagen lang een zomerschool met 20 zomerklassen. Het is een initiatief om kinderen en jongeren te versterken in hun schoolloopbaan, te prikkelen in hun talent, te overspoelen met fijne ervaringen en vertrouwen te geven om op 1 september weer aan de start te staan. Onder de titel ‘Talent krijgt zomerkans’ werd een subsidieaanvraag ingediend bij het Departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse overheid.
Sommige leerlingen hebben door het opschorten van de lessen op school omwille van de COVID-19-pandemie baat bij extra vaardigheden om volgend jaar goed te kunnen starten of ze zijn de voorbije periode onvoldoende uitgedaagd en geprikkeld. “Een probleem waar we als lokaal bestuur niet blind voor zijn. We zijn dan ook ingegaan op de oproep van de Vlaamse overheid om een zomerschool te organiseren. De voorbereidingen gebeuren in nauwe samenwerking met het Mechels onderwijsveld. Ook heel wat vrijetijdspartners zullen mee kunnen schrijven aan dit vernieuwend Mechels onderwijsverhaal”, aldus Marina De Bie, schepen van onderwijs.
Breed verhaal
De Mechelse zomerschool vindt tien dagen lang plaats van 10 tot en met 21 augustus en bestaat uit 20 groepen of zomerklassen van elk maximum 14 leerlingen, verspreid over tien verschillende locaties.
Het Mechels zomerschoolinitiatief is een breed verhaal, gericht op talentversterking, ontwikkeling en goesting in leren. Onder de naam ‘Talent krijgt zomerkans’ wil het kinderen versterken zodat ze met een positief gevoel aan het nieuwe schooljaar kunnen beginnen. Per dag wordt een halve dag gewerkt rond onderwijsdoelen, verzorgd door leerkrachten en pedagogen, en een halve dag gewijd aan educatieve spelvormen, in samenwerking met de vrijetijdspartners.
Het accent ligt vooral op talentontwikkeling, maar er is uiteraard vooral aandacht voor leerlingen met een leerachterstand (al dan niet door de coronacrisis). Er zijn klassen voor leerlingen uit het basisonderwijs, de eerste graad secundair onderwijs, OKAN-leerlingen uit het secundair onderwijs die volgend schooljaar doorstromen naar het regulier onderwijs en 16-plussers die met schooluitval bedreigd zijn. De scholen geven aan welke leerlingen in aanmerking komen voor de zomerschool. Deelname is gratis en niet verplicht, maar zal wel sterk aangemoedigd worden.
“De kinderen zullen per graad een groep vormen, zo zullen bijvoorbeeld kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar samen zitten. We voorzien voldoende medewerkers en gaan ook een beroep doen op stagiaires en vrijwilligers waardoor ook differentiatie binnen de groepen praktisch haalbaar is”, legt Marina De Bie uit.
Iedere groep krijgt ook een talentencoach. Die zal gesprekken voeren met elke leerling afzonderlijk. “De bedoeling van deze gesprekken is dat de kinderen hun eigen talenten onder woorden kunnen brengen zodat ze een positiever zelfbeeld krijgen en meer veerkracht en weerbaarheid ontwikkelen. Dat moet helpen om beter om te gaan met de uitdagingen die op hun pad liggen”, aldus schepen Labsir.
Leren voor iedereen
In de zomerschool zijn leerkansen aanwezig voor iedere betrokkene: het kind, maar even goed de begeleiders (in de vorm van vorming en intervisie), de ouders (als begeleiders van een schoolgaand kind) als de verrijkingspartners (nieuwe concrete samenwerkingskansen op de brug tussen onderwijs, welzijn en vrije tijd).
Het gaat om een proeftuin. Het initiatief wordt geëvalueerd met het oog op verduurzaming. Het stadsbestuur voorziet € 24 000 voor dit project.