Wie de komende weken en maanden door het centrum van Mechelen wandelt, zal er niet kunnen naast kijken. Ludieke tags op de grond herinneren bezoekers eraan dat het belangrijk is om anderhalve meter afstand te houden van anderen en niet te blijven plakken in straten of op pleinen. Het bedrijf Viaprint is gestart met het aanbrengen van de signalisatie. De werken zullen nog tot vrijdag duren en brengen weinig tot geen hinder met zich mee.
“Maar liefst 65 liter witte verf is ervoor nodig. De slogans komen telkens om de 20 meter op de Bruul en IJzerenleen, in de Blauwehondstraat, Borzestraat, Geitestraat, Keizerstraat, Onze-Lieve-Vrouwestraat, Korenmarkt, Hoogstraat, Befferstraat, Veemarkt en in de omgeving van de Vleeshalle. De tags zullen maar in één richting leesbaar zijn, zodanig dat mensen altijd aan de rechterkant van de straat blijven wandelen. Een 2800 love-slogan brengt de boodschap om afstand te houden op een duidelijke, maar aangename manier over aan iedereen die ons centrum bezoekt”, legt Patrick Princen, schepen van openbare werken uit.
De drie slogans die afwisselend worden aangebracht zijn:
2800 love = afstand houden
2800 love = 1,5 meter geven
2800 love = wandelen en weer doorgaan
“In deze fase is het onze opdracht om de stad terug te geven aan de Mechelaars, maar we mogen daarbij niet blind zijn voor de risico’s op onze gezondheid. De grote uitdaging bestaat er dus in om de aantrekkingskracht van de stad en de vitaliteit van ons handelsapparaat te verzoenen met het nieuwe normaal van social distancing in het openbare leven. Deze straattags kunnen daarbij helpen. Ze herinneren ons eraan om afstand te houden, ook tijdens het winkelen”, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen.
Hart onder de riem
De straattags werden aangebracht door Viaprint, een bedrijf dat al langer samenwerkt met Stad Mechelen en onder andere gespecialiseerd is in prints en signalisatie in de openbare ruimte. Er wordt gewerkt tot en met vrijdag tussen 6 uur ’s morgens en 22 uur ’s avonds. Na enkele minuten is de verf droog. Er wordt witte verf gebruikt voor het aanbrengen van de tags, die afhankelijk van de weersomstandigheden 6 tot 12 maanden goed zichtbaar zullen blijven.
“Tegen vrijdagavond zullen we bijna 500 tags hebben aangebracht in de Mechelse winkelstraten. Een karwei waarvoor we buiten onze eigen medewerkers, ook een beroep doen op een aantal Mechelse handelaars en ondernemers die door de coronacrisis hun zaak nog altijd niet kunnen openen. Viaprint wil op die manier deze mensen een hart onder de riem steken en hen helpen om het hoofd boven water te houden in deze moeilijke tijden. We beschouwen het als onze morele plicht om anderen waar mogelijk te helpen tijdens de coronacrisis”, aldus zaakvoerders Wesley Dewachter en Alain Jacobs.