De schepencolleges van Mechelen en Willebroek hebben samen beslist om voorlopig geen lage-emissiezone (LEZ) op hun grondgebied in te voeren. In plaats daarvan engageren ze zich tot de installatie van een luchtkwaliteitszone.
De voorbije drie jaar werd de haalbaarheid van de invoering van een
lage-emissiezone gespreid over Mechelen én Willebroek grondig onderzocht.
Verschillende scenario’s werden onder de loep genomen, maar de
kosten-batenoefening heeft beide besturen uiteindelijk doen besluiten om geen
LEZ in te voeren op deze schaal.
Lage-emissiezones bestaan vandaag al in enkele grote Vlaamse steden. “Al snel
bleek dat we in onze regio andere accenten zouden moeten leggen, terwijl er
juist nood is aan duidelijke uniforme regels die de gemeentegrenzen
overstijgen. Die zijn er tot op heden niet. Wij willen niet meewerken aan een
verdere versnippering met verschillende toelatingsvoorwaarden en boetetarieven.
Dat is niet in het belang van onze inwoners”, zegt Mechels burgemeester
Alexander Vandersmissen.
Eddy Bevers, burgemeester van Willebroek: “Mechelen en Willebroek willen wel
samen met de hogere overheid bekijken hoe de LEZ in een ruimere regio kan
ingevoerd worden. De beslissing voor het niet-uitrollen in Mechelen en Willebroek
betekent alleszins niet dat deze gemeentes gaan inbinden op hun vastberadenheid
om werk te maken van een betere luchtkwaliteit en een gezondere leefomgeving.”
Gezondere leefomgeving
Marina De Bie, schepen van Klimaat en Milieu in Mechelen: “Een lage-emissiezone
kan pas goed functioneren met een duidelijk kader op Vlaams niveau. Daar willen
we als stad niet op wachten. Daarom zetten we volop in op positieve
initiatieven om de luchtkwaliteit nu al te verbeteren. We voeren een
Luchtkwaliteitszone in waar iedereen aan kan meewerken. We gaan de
luchtkwaliteit daarom ook wetenschappelijk monitoren, ook met behulp van heel
wat burgers. Zo weten we waar we extra moeten inzetten op duurzame mobiliteit
of meer groen en water.”
“De uitbreiding van de autoluwe zone, het invoeren van de fietszone in de
binnenstad, de ambitie om uit te groeien tot fietsstad, het voluit inzetten op
deelmobiliteit zijn stuk voor stuk complementaire beleidsbeslissingen die
zullen bijdragen tot het bekomen van een luchtkwaliteitszone. Ook met de
deelname aan een zestal Europese vervoersprojecten rond duurzame en innovatieve
mobiliteitsoplossingen wil Mechelen werken aan betere luchtkwaliteit”,
zegt Mechels schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke.
Maaike Bradt, schepen van Omgeving in Willebroek: “Ook in Willebroek hebben we
heel wat positieve initiatieven in de steigers staan. Na de aanplanting van een
klimaatbos hebben we opnieuw heel wat middelen voorzien voor het verwerven van
grond voor extra bosgebied. Het stimuleren van deelmobiliteit, het verder
uitrollen van een lokaal en bovenlokaal fietsnetwerk, het plaatsen van
zonnepanelen op openbare gebouwen, de aankoop van een 20-tal elektrische
fietsen voor personeel, het invoeren van thuiswerk en de omschakeling naar led
voor openbare verlichting zijn maar enkele voorbeelden.”
De beslissing van Mechelen-Willebroek is geen alleenstaand geval. Eerder liet
de stad Leuven weten dat er om soortgelijke argumentaties geen LEZ komt. Uit
een rondvraag van Stad Mechelen blijkt dat er ook in andere centrumsteden nog
geen concrete plannen zijn om een LEZ in te voeren.