Op 5 december 2019 vond voor de wijk Mechelen-Zuid een bewonersvergadering plaats. Het stadsbestuur evalueerde de eerder genomen mobiliteitsmaatregelen en stelde een aantal vervolgscenario’s voor. De aanwezige bewoners spraken hierbij hun duidelijke voorkeur uit voor het maatregelenpakket waarbij onder meer de knip op de Kruisbaan wordt verplaatst, de verkeersdoorstroming in de wijk verbetert en de bestaande zone 30 grondig wordt uitgebreid. Het college van burgemeester en schepen is hier gisteren in gevolgd.
“Voor de invoering van de maatregelen voerden we verkeerstellingen uit op diverse plaatsen in de wijk. Deze hebben we vervolgens vergeleken met de recente tellingen uit oktober. Ook bewoners, de school en bezoekers van de wijk bezorgden ons de nodige feedback” verduidelijkt Mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke. “Uit die globale evaluatie bleek dat de genomen maatregelen niet het verhoopte effect hadden, dus was het aangewezen om na te denken over aanpassingen. In overleg met de politie en de dienst mobiliteit zijn we vervolgens grondig aan de slag gegaan. Uit die analyse zijn dan verschillende maatregelen gekomen die na overleg met de bewoners zijn beslist.”
Verplaatsen knip Kruisbaan
Vanaf 23 december zal de huidige knip op de Kruisbaan ter hoogte van Pius X verdwijnen. Alle doorgaand verkeer zal vanaf dat moment terug mogelijk zijn. Op hetzelfde moment wordt echter een stop ingevoerd aan het kruispunt van de Kruisbaan en de Brusselsesteenweg. Schepen Vanmarcke: “In het kader van de afwerking van de tangent was deze stop sowieso voorzien in het najaar van 2020. Om het doorgaande verkeer in de wijk te ontmoedigen, kiezen we er nu voor om deze stop vroeger uit te voeren. Uiteraard blijven voetgangers en fietsers wel doorgang hebben.”
Doorstroming, zone 30 en trajectcontrole
Op korte termijn wordt om de verkeersdoorstroming te verbeteren het aantal parkeervakken op de Europalaan gereduceerd, ook worden de problemen met de opkomende wegmarkeringen opgelost en wordt over de gehele lengte het fietspad op de Europalaan afgeschermd met plooibakens. Daarnaast wordt nog een fietsoversteek uitgewerkt ter hoogte van de De Noterstraat. Al deze maatregelen moeten de weginrichting extra duidelijk en veilig maken voor alle weggebruikers.
Daarbovenop wordt de snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur uitgebreid naar grote delen van de rest van de wijk:
– Kruisbaan (tussen Pius X en de Geerdegem-Schonenberg)
– Europalaan (tussen Geerdegem-Schonenberg en Oude Brusselsesteenweg)
– Geerdegem-Schonenberg
– Molenweide
– Brusselsesteenweg (vanaf de spoorwegbrug tot en met doodlopend gedeelte).
Om de snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur af te dwingen zal in de toekomst met trajectcontrole worden gewerkt.
Burgemeester Vandersmissen: “In samenwerking met de politie wordt de komende weken gewerkt aan een fijnmazig plan voor trajectcontrole over verschillende routes doorheen de wijk. Dezelfde camera’s zullen dan ook worden gebruikt om het doorgaand vrachtverkeer uit de wijk te weren. Enkel lokaal laden en lossen blijft dan nog toegestaan. De verwachte timing voor het activeren van de trajectcontrole en de vrachtwagensluis is midden 2020. In tussentijd zal de politie met flitscontroles de snelheid handhaven en overtreders beboeten.”
De bewoners van de wijk ontvangen in de loop van de komende dagen ook een brief met alle besliste maatregelen.
Foto: archieffoto Google Maps