Video met schepen van Lokale Economie Greet Geypen onderaan artikel
Mechelen wil voluit inzetten op haar compacte en aantrekkelijke binnenstad. Daarom maakt het stadsbestuur deze legislatuur verder werk van de uitbreiding van de autoluwe binnenstad op de IJzerenleen en in de Onze-Lieve-Vrouwestraat. In dat kader vond er gisteren een tweede overleg plaats tussen het stadsbestuur en de handelaars. Ook de heraanleg van de Onze-Lieve-Vrouwestraat werd besproken.
Vandaag zijn in Mechelen in de buurt van de IJzerenleen en Onze-Lieve-Vrouwestraat reeds heel wat straten autoluw. Met de uitbreiding naar de IJzerenleen en de Onze-Lieve-Vrouwestraat wordt een logische volgende stap voorbereid. Zo wil het stadsbestuur de belevingswaarde van de binnenstad verder verhogen.
Op 30 maart 2020 gaat de uitbreiding gefaseerd in voege. Vanaf dat moment wordt zowel de IJzerenleen als het eerste deel van de Onze-Lieve-Vrouwestraat tussen de Graaf van Egmontstraat en de Louizastraat autoluw.
Autoluw?
Sommige straten in het hart van Mechelen zijn tijdens bepaalde uren autoluw. Dit betekent dat tijdens deze uren gemotoriseerd verkeer deze straten niet mag binnenrijden zonder een vergunning. Bewoners, handelaars en ondernemers kunnen steeds een vergunning aanvragen voor een specifieke (deel)zone.
De meeste straten in het autoluw gebied zijn tussen 11.00u en 18.00u autoluw. Er zijn wel een aantal uitzonderingen op dit regime: meer info op mechelen.be/autoluwe-binnenstad.
Rijd je toch de autoluwe zone in, dan word je nummerplaat geregistreerd door een camera en volgt een boete van 58 euro.
Prioritaire voertuigen, taxi’s en de Minder Mobielen Centrale, behouden te allen tijden doorgang. Er komt bovendien een extra route voor de Shopping Shuttle. Deze route wordt bekeken in samenspraak met Mechelen MeeMaken.
In overleg met handelaars
Begin oktober vond er een eerste vergadering met de handelaars plaats en werden ook de bewoners geïnformeerd en bevraagd. Tijdens dit overleg zijn een aantal bezorgdheden geuit over het toegangsregime, parkeermogelijkheden, de praktische impact op leveringen en de ontsluiting van het openbaar vervoer. Deze zijn zoveel als mogelijk meegenomen in de aangepaste plannen.
“Op basis van dit overleg hebben we onder meer beslist dat de Onze-Lieve-Vrouwestraat en de IJzerenleen niet hetzelfde autovrije karakter krijgen als de Bruul. Op vraag van de handelaars wordt voor een regime geopteerd waarbij handelaars, bewoners en garagehouders het autoluw gebied wel nog met de wagen kunnen betreden. Ook blijven onder meer de bussen van De Lijn in deze straten rijden. De bestaande parkeerplaatsen verdwijnen. We willen een autoluwe en tegelijk bereikbare stad zijn. Door de uitbreiding van de autoluwe zone wint de stad zonder twijfel aan aantrekkelijkheid”, geeft burgemeester Alexander Vandersmissen aan.
“De uitbreiding van de autoluwe binnenstad maakt de winkelbeleving in Mechelen aangenamer. Net zoals bij de Bruul willen we ook van de Onze-Lieve-Vrouwestraat en de IJzerenleen een absolute toplocatie maken. Het is in dit proces belangrijk dat niemand aan de zijlijn blijft staan, daarom zijn we ook de dialoog met de handelaars aangegaan. Er zijn heel wat concrete ideeën naar boven gekomen waar we rekening mee houden. Zo moeten we de unieke ambachtszaken meer in de kijker zetten”, klinkt het bij Greet Geypen, schepen van Economie.
Ook Vicky Vanmarcke, schepen van Mobiliteit onderstreept het belang van overleg met de handelaars: “Als stad is het belangrijk dat wij een luisterend oor bieden en oplossingen voorzien. Zo zullen wij zo’n 20 parkeerplaatsen inrichten voor kort-parkeren in de Gebroeders Verhaegenstraat. Ook alternatieve leveringen via fietskoeriers of via City Hub waardoor het laatste deel van het transport op een duurzame manier wordt overbrugd, kwam vandaag aan bod. De vele parkings in de binnenstad blijven bereikbaar en liggen op wandelafstand van het kernwinkelgebied. De binnenstad blijft dus goed bereikbaar.”
Heraanleg Onze-Lieve-Vrouwestraat in 2020
Ook de heraanleg van de Onze-Lieve-Vrouwestraat was één van de gespreksonderwerpen. De stad wil er en aangename winkelstraat van maken met een hoge belevingswaarde.
“In de Onze-Lieve-Vrouwestraat zijn de nutsleidingen aan vervanging toe. Een heraanleg dringt zich dus hoe dan ook op”, zegt schepen van Openbare Werken Patrick Princen. “We willen de straat opwaarderen naar het voorbeeld van de Bruul, met aandacht voor groenzones, rustplekken en plaats voor fietsenstallingen en terrassen. Zo verhogen we de leefbaarheid in deze winkelstraat.”
Het precieze ontwerp van de heraanleg van de Onze-Lieve-Vrouwestraat wordt volgend voorjaar verwacht. De werkzaamheden starten kortelings na het bouwverlof in 2020. Na de vernieuwing van de nutsleidingen volgt de heraanleg van de Onze-Lieve-Vrouwestraat in twee fases. Het werfterrein zal zich vervolgens ook verleggen naar de Adegemstraat, die zich ook aan een heraanleg mag verwachten.
Voor de verdere timing van de werken zal er begin volgend jaar een volgend overleg voorzien worden met de handelaars en bewoners. Ook de inwoners van de Adegemstraat worden daarop uitgenodigd. Ook voor de verdere voorbereiding van de autoluwe winkelstraten wordt in januari een opvolgvergadering ingepland.
IJzerenleen en Onze-Lieve-Vrouwestraat vanaf 30 maart autoluw. Wij vroegen aan schepen van Lokale Economie van de stad #mechelen Greet Geypen wat de gevolgen zijn voor bezoekers en handelaars in het kernwinkelgebied.
Geplaatst door Radio Reflex op Woensdag 20 november 2019