Op zaterdagvoormiddag 26 oktober werd in de Mechelse binnenstad de fietszone officieel geopend. Ruim vijftig fietsers reden in een feestelijke stoet de fietszone binnen via de Katelijnestraat. De Mechelse fietszone omvat 179 straten van samen bijna 30 kilometer lang en tekent daarmee voor de grootste aaneengesloten fietszone van Vlaanderen.
Vanaf vandaag moet in de Mechelse binnenstad al het gemotoriseerd verkeer steeds achter de fietsers blijven. Uitzondering in de fietszone zijn elektrisch aangedreven fietsen en speed pedelecs, want deze zijn in de wegcode gelijkgesteld met klassieke fietsen. Door in de hele binnenstad dezelfde regels toe te passen, kiest het stadsbestuur resoluut voor een duidelijke en leesbare verkeerssituatie.
“Met de fietszone realiseren we een belangrijke belofte uit ons verkiezingsprogramma reeds in het eerste jaar van de legislatuur. Nergens in Vlaanderen is er vandaag zo’n grote en aaneengesloten fietszone als in onze binnenstad. En hier stopt het uiteraard niet, we gaan de komende jaren nog verder werk maken van ‘Mechelen fietsstad’. Mobiliteit is een absoluut speerpunt voor dit stadsbestuur en de fiets speelt daarin een belangrijke rol,” aldus burgemeester Alexander Vandersmissen (Open Vld).
“De afgelopen weken hebben onze uitvoeringsdiensten heel mooi werk geleverd. Mechelaars en bezoekers kunnen er niet meer naast kijken: de banners, wegmarkeringen en verkeersborden maken duidelijk dat onze binnenstad een fietszone is. Ook zullen we nog geruime tijd via verschillende communicatiekanalen informeren en sensibiliseren”, vertelt Patrick Princen (Groen), schepen van Openbare Werken en Communicatie. “Ook op het vlak van infrastructuur willen we in Mechelen de komende jaren grote stappen vooruit zetten. Het verder verbeteren van het fietscomfort wordt daarbij een centrale doelstelling.”
Ook Vicky Vanmarcke (Open Vld), kersvers schepen van Mobiliteit is erg enthousiast over de invoering van de fietszone: “Met de fietszone geven we een duidelijk signaal aan alle weggebruikers in onze stad: in de binnenstad bepaalt de fietser vanaf vandaag de maat van het verkeer. Auto’s, vrachtwagens, bussen, motorfietsen of bromfietsen mogen fietsers dus op geen enkele plaats inhalen. Natuurlijk moeten ook fietsers zich ten allen tijde aan de geldende verkeersregels houden.”
Regels in de fietszone:
- Een fietszone is een fietsvriendelijk gebied dat bestaat uit een netwerk van aaneengesloten fietsstraten
- De maximumsnelheid in een fietszone is 30 km/u voor alle weggebruikers
- In een fietsstraat is het verboden om fietsers in te halen en moeten alle gemotoriseerde voertuigen dus altijd achter de fietsers blijven.
- Enkel prioritaire voertuigen (met sirene en zwaailicht) mogen fietsers inhalen
- Fietsers gebruiken dus de volledige breedte van (hun deel) van de rijbaan
- In een eenrichtingsstraat gebruiken ze dus de volledige breedte van de rijbaan
- In tweerichtingsstraten gebruiken fietsers de rechterhelft van de rijbaan
- Wanneer dat veilig is mogen fietsers mogen auto’s wél links inhalen
- Als auto’s stilstaan mogen ze ook rechts voorbij rijden
Op de website van Stad Mechelen is nog meer info over de fietszone te vinden. Een FAQ-rubriek geeft antwoord op vaak voorkomende vragen van alle weggebruikers.
Foto: Stad Mechelen