Vanaf eind augustus zal de Keldermansvest in Mechelen officieel een fietsstraat zijn. Vanaf dan is het daar voor autobestuurders verboden om fietsers in te halen. De maximumsnelheid van 30 kilometer per uur blijft behouden. Hiermee wil het stadsbestuur naar eigen zeggen haar ambities onderstrepen en wordt er opnieuw een belangrijke fietsroute gefaciliteerd.
Al in augustus vorig jaar had het stadsbestuur een bevraging georganiseerd om te peilen naar de mening van de buurtbewoners voor de invoering van een fietsstraat. De overgrote meerderheid (ruim 77%) was toen voor. Bij het begin van deze legislatuur besliste het college van burgemeester en schepenen daarop om de fietsstraat ook effectief in te voeren.
Alexander Vandersmissen, schepen van mobiliteit legt uit: “De Keldermansvest kent een smal profiel. In theorie is het eigenlijk sowieso verboden om daar een fietser in te halen. Door hier ook effectief een fietsstraat in te voeren, benadrukken we dat dit een belangrijke route is voor fietsers. Samen met de Frans Halsvest en Begijnenweide is dit immers een ideaal alternatief voor de fietspaden langs de noordelijke vesten. Met deze maatregel willen we de verdringing van fietsers tegengaan en inzetten op het verlagen van de snelheid van wagens op populaire fietsroutes”.
“In de laatste week van augustus brengen we de signalisatie aan in de Keldermansvest”, gaat schepen van Openbare Werken Patrick Princen verder. “Dat doen we op dezelfde manier als in de Frans Halsvest: met verkeersborden langs de weg en fietslogo’s om de 20 meter in beide richtingen op de rijbaan geschilderd. Het concept fietsstraat raakt zo in Mechelen meer en meer ingeburgerd. In de loop van 2020 zullen er zeker nog meer straten in Mechelen volgen.”