Sociale huisvestingsmaatschappij Woonpunt Mechelen is al tien jaar aan de slag met bewonersparticipatie. Woonpunt Mechelen startte met kerngroepen om huurders te betrekken bij renovatieplannen. Niet veel later kwam er de Huurdersadviesraad Mechelen, waardoor huurders een structurele stem kregen binnen het beleid van de organisatie. Maar een fijne thuis betekent meer dan alleen wonen in een goede en gezonde woning. Daarom gaat Woonpunt Mechelen nu in gerenoveerde complexen langs om te zien hoe ze er samen met alle bewoners een nog betere thuis van kan maken!
Participatie werd ingebed in de organisatiestructuur van Woonpunt Mechelen. Alles begint met duidelijke informatie, maar participatie reikt verder dan informeren. Woonpunt Mechelen nam ondertussen verschillende stappen. “Het samenbrengen van geëngageerde huurders speelt al sinds 2009 een belangrijke rol binnen Woonpunt Mechelen. De kerngroepen zijn een rechtstreeks resultaat van grote renovatieplannen en -projecten in de verschillende wijken. Woonpunt Mechelen rekent hierbij op bewoners die verder kijken dan hun eigen belangen en die vanuit hun eigen ervaring en kennis van de wijk o.a. de plannen positief kunnen bijsturen. Met de komst van renovatieplan 2.0. willen we bijkomende kerngroepen opstarten, want we vinden het een enorme meerwaarde dat huurders kunnen meepraten en mee nadenken over de renovaties in hun omgeving”, vertelt voorzitter Arthur Orlians.
Meer dan alleen een goede woning
Aangezien een fijne thuis meer betekent dan alleen wonen in een gezonde en gezellige woning, vindt Woonpunt het bovendien belangrijk om te weten wat de huurders bezighoudt. “We merken dat niet alle huurders te vinden zijn voor kerngroepen en vergadercultuur. Toch vinden we het belangrijk om iedereen de kans te geven om zijn of haar verhaal te vertellen. Daarom werd gezocht naar een verdere verfijning van de
bestaande participatiestructuur. Er werd een bijkomend initiatief opgestart waarbij alle huurders op een laagdrempelige en anonieme manier de kans krijgen om opmerkingen, suggesties of ideeën over hun leefomgeving door te geven zonder te moeten vergaderen. Enkele weken later bespreken we alles ter plaatse bij een drankje en een stukje cake om te kijken of we samen met de huurders ideeën kunnen uitwerken”, laat Orlians weten.
Inbreng van bewoners
Woonpunt Mechelen ging afgelopen maand langs in haar complex in de De Langhestraat – Spiegelstraat. “Op dinsdag 30 juli organiseerden we een terugkoppelmoment met de huurders. We plaatsten een tafel en wat stoelen in de binnentuin en bespraken de aangehaalde punten met de bewoners. Er kwamen enkele leuke initiatieven uit de bus. Zo zullen we samen met de huurders de thema’s composteren en bloembakken verder uitwerken. Bovendien leren huurders elkaar op zo’n moment nog beter kennen en gaan we met z’n allen het gesprek aan”, aldus Arthur Orlians.
Iedereen die deelneemt, krijgt ook een kleine bedanking van Woonpunt Mechelen. “We appreciëren het enorm dat huurders mee willen nadenken over hun woonomgeving. Daarom krijgen ze van ons een goodiebag met enkele praktische spulletjes, waaronder meubelviltjes en een ontluchtingssleuteltje”.
Het vervolg
Deze zomer zal Woonpunt Mechelen in dialoog gaan met de huurders van andere complexen. Zo houdt ze onder meer nog halt in de Kruisbaan en in de Abeelstraat. Woonpunt Mechelen blijft ook op andere manieren huurders betrekken. “Want door de verschillende vormen van participatie ontvangen we inbreng van huurders zelf, wat de leefbaarheid en leefomgeving ten goede komt. Bewonersparticipatie is voor ons een van dé instrumenten om de leefbaarheid op duurzame wijze in de complexen te verhogen. Deze een-op-eencommunicatie is dan ook zeer belangrijk en overstijgt de gesprekken over renovaties”, besluit Orlians.