Mobiliteitsschepen Alexander Vandersmissen (Open Vld) verduidelijkt de keuze van het stadsbestuur: “We zien sinds de komst van Cambio in 2006 een blijvend positief effect van het systeem van deelwagens. Volgens cijfers van 1 april 2019 maakten maar liefst 1.154 unieke Mechelaars gebruik van het systeem. Er zijn vandaag al 41 deelwagens verdeeld over 22 locaties en de vraag blijft stijgen. Met de uitbreiding van 7 wagens kiezen we dan ook resoluut om verder te gaan op de ingeslagen weg. In de week na de paasvakantie komen er al 2 wagens bij op het St. Janskerkhof en aan de Brusselpoort. In de daaropvolgende weken komen achtereenvolgens het Mercierplein, Kraanbrug, Antwerpsepoort, Nekkerspoel en Donkerlei aan de beurt”.
Schepen van Duurzaamheid Marina De Bie (Groen) kadert het belang van deelmobiliteit met het oog op duurzame ontwikkeling: “Met ‘Mechelen Klimaatneutraal’ engageren we ons om tegen volgend jaar 20% CO2 minder uit te stoten. Eén van de manieren om die doelstellingen te behalen, is inzetten op deelmobiliteit en alternatieve vervoersmiddelen: de fiets of de trein voor hobby’s of woon-werkverkeer en af en toe een Cambio-wagen om bijvoorbeeld boodschappen te doen. We doen minder kilometers met de wagen en het aantal wagens op de weg vermindert eveneens”.
Ook bijkomende parkeerplaatsen
Omwille van de continue groei van het aantal gebruikers en om snel te kunnen inspelen op de toenemende vraag worden uitbreidingen vooraf goedgekeurd door het stadsbestuur zodat de parkeerplaatsen kunnen worden ingericht. Na uitbreidingen in 2018 aan onder meer de Antwerpsepoort, de Brusselpoort, St.-Janskerkhof en Nekkerspoel, kiest het stadsbestuur in samenwerking met Cambio nu dus ook nog voor 4 extra parkeerplaatsen die ervoor moeten zorgen dat nog meer mensen hun weg naar deelmobiliteit vinden. Schepen Vandersmissen besluit: “Op het Mercierplein, de Kraanbrug, Donkerlei en het Raghenoplein handelen we proactief en richten we parkeerplaatsen in die exclusief voor Cambio zijn. Op het Raghenoplein voorzien we bovendien ook de komst een elektrische deelwagen. De laadinfrastructuur daar is reeds aanwezig. Als stadsbestuur willen we de komende jaren immers verder inzetten op elektrische (deel)mobiliteit. De maatschappelijke winst van deze keuzes is groot”.