Een absoluut recordcijfer. Hiermee scheren de bezoekerscijfers van het Mechelse monument voor het vierde jaar op rij hoge toppen. In 2017 trotseerden 38.044 de 538 treden van de Sint-Romboutstoren. Met de kerstperiode in het vooruitzicht lijkt de populaire attractie 2018 uit te zwaaien met ruim meer dan 40.000 bezoekers.
Hiermee scheren de bezoekerscijfers van het Mechelse monument voor het vierde jaar op rij hoge toppen. In 2017 trotseerden 38.044 de 538 treden van de Sint-Romboutstoren. Met de kerstperiode in het vooruitzicht lijkt de populaire attractie 2018 uit te zwaaien met ruim meer dan 40.000 bezoekers.
Björn Siffer, schepen van Cultuur en Toerisme, zette vrijdag de 40.000ste bezoeker van 2018 in de kijker. Hans Lavaert en zijn vriend Joben Van Malderen, twee studenten van het Sint Romboutscollege die even tussen de examens door kwamen uitwaaien op de skywalk, namen met plezier een pakket met Mechelse specialiteiten in ontvangst. “Nooit eerder haalde de Sint-Romboutstoren 40.000 bezoekers”, zegt Björn Siffer “Voorlopig noteren we een stijging van 5% ten opzichte van recordjaar 2017. Een groot verschil met de vorige jaren is dat de drukste maanden verspreid zijn. April, augustus en oktober zijn de absolute topmaanden, met respectievelijk 5.003, 4.914 en 4.428 bezoekers.”
De Sint-Romboutstoren is voor het vierde jaar op rij in eigen beheer en brak vorig jaar alle records. Sinds 2015 wordt de toren – die al sinds 1999 prijkt op de lijst van UNESCO-werelderfgoed – uitgebaat en gepromoot door Visit Mechelen. Er zijn heel wat investeringen gebeurd op vlak van onthaal, bezoekersbeleving, campagnes en promotie-acties. Momenteel loopt er via Facebook en Instagram een Wintercampagne. Hierbij biedt Visit Mechelen een korting aan van 25% voor een torenbeklimming.
Een unieke totaalbeleving
De beklimming van de Sint-Romboutstoren is dé ideale manier om de Dijlestad te ontdekken. Het bezoek van de toren en de verschillende torenkamers biedt de toeristen een totaalbeleving: zowel de skywalk op 97m hoogte als het bezoek aan de verschillende tussenstations tijdens de beklimming staan garant voor een unieke ervaring. Bezoekers maken kennis met de rijke geschiedenis, de wereldbefaamde beiaardcultuur en uiteraard ook het mythische verhaal van de Maneblussers. Voor de jongsten is er een aangepaste bezoekersgids en de Torenwachter vertelt de verhalen op maat van de kinderen.
Ook internationale aantrekkingskracht
De beleving in de toren (informatieborden én bezoekersgidsen) is voorzien in 5 talen, maar de meeste torenbezoekers komen vooral uit eigen land: Voorlopig is België goed voor 64,1%, gevolgd door Nederland (12%), Spanje (3,4%) en Duitsland (2,7%).
Uit de voorlopige bezoekerscijfers blijkt dat de toren ook bij de Mechelaars zelf een populaire attractie is. “Daarom hebben we sinds begin mei de prijs voor de Mechelaars permanent verlaagd en kunnen onze inwoners de toren op aan de helft van de prijs. Met deze korting wil Visit Mechelen alle Mechelaars de kans geven om ‘hun toren’ meermaals per jaar te bezoeken. Op die manier betrekken we de Mechelaars nog meer bij Toerisme: hoe meer bezoekers, hoe meer fijne ambassadeurs voor Mechelen”, zegt Björn Siffer.