Toen de verkeerspatrouille de 47-jarige bestuurder van Albanese origine aansprak over het niet dragen van de gordel, bleek al snel dat er meer aan de hand was. De agenten besloten over te gaan tot een grondigere controle.
De man beschikte over een Belgische verblijfsvergunning en was in het bezit van een Italiaans rijbewijs dat echter niet werd geregistreerd bij de dienst rijbewijzen van zijn woonplaats. Bij controle van het voertuig werden meerdere inbreuken vastgesteld.
Vooreerst bleek het voertuig geen lichte vrachtwagen te zijn, maar een vrachtwagen. De maximaal toegelaten massa van het voertuig was 5200 kg, in plaats van de toegelaten 3500 kg. Daardoor moest de bestuurder gebruik maken van een digitaal tachograaftoestel, wat niet het geval was. Het toestelletje was wel aan boord, maar vervallen sinds 28 juli. De man legde een bestuurderskaart voor, dewelke hij niet zoals wettelijk voorzien gebruikte. Aangezien het voertuig als vrachtwagen maar 90 km/u mag rijden werd de snelheidsbegrenzer gecontroleerd. Deze bleek eveneens reeds lang vervallen. Ook de verplichte snelheids- en signalisatieplaatjes achteraan het voertuig ontbraken.
De technische keuring van het voertuig was reeds enkele maanden vervallen. Ondanks de duidelijke vermeldingen van de gebreken van het voertuig, waarvoor een herkeuring noodzakelijk bleek, stuurde de werkgever zijn werknemer toch nog de weg op met een voertuig in deze staat.
De werkgever wordt nu mee verantwoordelijk gesteld voor de inbreuken. Het voertuig mag pas na een herkeuring opnieuw in het verkeer gebracht worden. Er dient een boete te worden betaald van 7802 euro.
Foto: Politiezone Mechelen-Willebroek