Pakjes leveren via een drone, hoe dan?
Hoe krijg je de pakjes van de drone in een ‘smartbox’ en de retours terug in de drone op een wijze, die voor bijna 100% van de gebouwen toepasbaar is? Het systeem moet zeer prijsvriendelijk zijn, eenvoudig in gebruik, de drone moet afgeschermd worden van de gebruiker, veilig zijn, toepasbaar bij bestaande gebouwen, voldoen aan internationale wetgeving enzovoort.
Na onderzoek, door Ivan Peeters (Inventus.be) van de wereldwijde octrooien is gebleken dat er nog een mogelijkheid was om dit probleem in te vullen met een eigen ontwikkeling. Bart Goovaerts (M-design) en Kris Rottiers (Dynsecu) die beiden reeds sterke interesses hebben in drones, zijn hiermee aan de slag gegaan: het bedrijf Drone-future was geboren.
Het systeem van Drone-future zelf voorziet een installatie aan gebouwen waarbij de drone kan landen op een platform bovenaan het gebouw. Daar wordt de box, waarin het pakketje zit, los gekoppeld van de drone en zakt de box tot voor de smartbox. Vervolgens wordt het pakketje in de smartbox geschoven. Mogelijke retours kunnen dan op hun beurt in de box worden geschoven waarna de box terug naar boven gaat en terug wordt gekoppeld aan de drone. Pas dan gaat de drone terug opstarten en zijn weg vervolgen. Deze techniek kan worden toegepast op zowat elk soort gebouw zoals appartementen, rijwoningen, industriegebouwen enz.
Momenteel wordt in één van de bijgebouwen van M-design de laatste hand gelegd aan het prototype en wordt intern de installatie getest. Echter, de voorbereidingen om dit te gaan testen in reële omstandigheden worden nu reeds volop voorbereid.
Drone-future
De oprichters (Kris Rottiers, Ivan Peeters en Bart Goovaerts) van Drone-future willen een primeur halen door als eerste ter wereld met een systeem naar buiten te komen, die het mogelijk maakt om op een commercieel en praktisch haalbare wijze pakketjes of andere benodigdheden autonoom via een drone te laten leveren in een smartbox.
Ook de stad Mechelen wil als eerste stad ter wereld meewerken aan dit project, dat enorme voordelen kan bieden voor de toenemende files.
Pilootproject in stad Mechelen
Momenteel zijn er gesprekken met het stadsbestuur van Mechelen om een testopstelling te gaan plaatsen in één van de industriegebieden rond Mechelen, gezien stad Mechelen sterk inzet op innovatieve projecten.
Schepen van Smart City, Stefaan Deleus (CD&V) wil hier zeker mee zijn schouders onder zetten, gezien het besef er is dat deze sector veel gaat wijzigen en de smart cities de toekomst zijn: “We moeten dergelijke innovatieve projecten vanuit de stad mee ondersteunen. Smart city staat voor een slim en dus een duurzaam en efficiënt beheer van een stad. Doel is om de levenskwaliteit van eenieder te verbeteren. De bezorgdrone creëert veel voordelen; ze is milieuvriendelijk, minder bestelwagens in het verkeer en dus minder files, en de mogelijkheid pakjes te leveren op moeilijk bereikbare plekken, enzovoort. Op die manier gaan we van -minder hinder- voor de Mechelaars naar -meer comfort-”.
Het doel is om deze Vlaamse technologie nadien wereldwijd te gaan uitrollen via lokale verdelers en hiervoor te gaan samenwerken met lokale partners. Op dit ogenblik zijn er ook wereldwijd gesprekken gaande. Het besef is er dat dit nog enkele jaren zal duren in het Belgische straatbeeld, maar de eigenaars zijn ervan overtuigd, dat Drone-future als Belgisch bedrijf de integratie van de drones in het straatbeeld zal versnellen, ook wereldwijd.
Foto: Stefaan Deleus (Schepen Slimme Stad) – Kris Rottiers (Drone-Future)