Intussen passeerden al grote namen als Big Bill of Ray Cabrera op de affiches. Ook dit jaar komt er een Hoekstock en dat op zaterdag 22 september, dat met een vette knipoog naar Woodstock vooral goede live muziek, liefde en respect uitademt en in een sixties-sfeertje baadt.
Hoekstock is een organisatie in samenwerking met de Wijkraad Hoek-Bosstraat waarvoor onze grote dank. De affiche is intussen bekend met als afsluiter de comeback van het veertienkoppige Charly and the Checkpoints, het vroegere Kif Kif dat opgebouwd was rond Sabena-personeel en als coverband zelfs internationaal optrad.
Uurschema
14u – 15u Tennessee Sun (50’ies, 60’ies)
16u – 17u Peter en Petra: duo singer-songwriters
18u – 19u The New Fools (Bob Dylan Tribute Band)
19u45 – 20u45 ZZ Bob (de naam zegt het al)
21u30 – 23.30u Charly and the Checkpoints
Awel, merci!
De dertiende editie van Theater aan Twater was een succes over de hele lijn en sterkt ons richting editie veertien in 2019. Theater aan Twater zit dan op 22 en 23 juni. Bij al die edities, waaronder in 2016 een heel moeilijke regeneditie, kwamen heel wat vrijwilligers kijken en die willen we tijdens Hoekstock in de bloemetjes zetten.
Omdat dat ‘ras’ van vrijwilligers erom bekend staat bij meerdere organisaties of verenigingen te helpen, kregen we de vraag om dat bedankmoment open te trekken naar ‘alle’ vrijwilligers in Boom.
Zogezegd, zogedaan want al die vrijwilligers doen Boom voor een groot stuk leven en bruisen. Het gaat om sportverenigingen, seniorenwerking, maar ook festivals (TATW, Ubuntu Festival, …), Boem Petat!, CC De Steiger, De Schorre, Toerisme: noem maar op.
Uit een idee dat enkele jaren geleden al door de Kaaimannen en Alex Ternier, beheerder van De Schorre, werd bedacht als zijnde ‘een unieke pin die je moet verdienen’ is Awel, merci! gegroeid.
Dankzij de persoonlijke contacten met de bekende kunstenaar Camiel van Breedam werd een uniek concept uitgedacht ter herinnering aan deze eerste Awel, merci!.
Camiel Van Breedam gaf immers de toestemming om zijn kunstwerk ‘De boom van Soutine’ te herwerken tot een unieke koperen pin. Elke vrijwilliger kan via zijn of haar vereniging zo’n kunstwerkje ‘krijgen.’ Zij kunnen die pin liefst persoonlijk ophalen tijdens Hoekstock of zich laten vertegenwoordigen door hun vereniging. De aanwezigen krijgen van de organisatie ook een hapje (schep) en een drankje en kunnen nadien uiteraard Hoekstock VI bijwonen.
Awel, merci! Start om 12u stipt en wil een terugkerend ‘evenement in een evenement’ worden dat bijvoorbeeld driejaarlijks plaatsvindt. Dit eerste jaar worden er alvast 400 pins voorzien die allemaal een echtheidscertificaat van Camiel Van Breedam meekrijgen. Moest het echt nodig zijn, kunnen er nog bijbesteld worden.
Alle verenigingen zullen dit weekend worden aangeschreven om mee in te schrijven op Awel, merci! Zij kunnen de pins bestellen aan productieprijs van 4,49 euro all in. Zij kunnen zelf ook contact opnemen met de organisatie van Awel, merci! via awelmerci@outlook.be
Daar krijgen ze alle informatie.
Stap voor stap:
1) Verenigingen worden aangeschreven en schrijven zich in voor Awel, merci!
2) Elke Boomse vereniging of organisatie die wil participeren kan zelf ook de vraag stellen
3) Zij bestellen aantal benodigde pins voor hun vrijwilligers aan productieprijs van 4,49 euro
4) Op 22 september mogen ze ZELF hun vrijwilligers op het podium van Awel, merci! roepen of nemen ze de pins mee voor een ander moment
5) Met een hapje en drankje en muziek wordt de eerste Awel, merci! beklonken
Camiel Van Breedam en ‘De boom van Soutine’
Camiel Van Breedam, internationaal gevierd kunstenaar, gaf uitzonderlijk toestemming om zijn kunstwerk ‘De boom van Soutine’ als symbool voor ‘Awel, merci!’ in een pin om te zetten. Het idee ook om met weinig of niets toch veel te doen, zit mee in het werk van Soutine en is dat nu niet precies wat verenigingen en organisaties ook kunnen dankzij hun belangeloze vrijwilligers?
Chaïm Soutine (vermoedelijk 1893 – 1943) was een Joodse kunstschilder afkomstig uit Wit-Rusland. Zijn hardwerkende en onbemiddelde ouders zagen hem het liefst als ambachtsman maar dankzij een schadevergoeding die Chaïm ontving na een vechtpartij, kon hij in Vilnius naar de academie gaan. In 1913 voelde hij de hete adem van de Jodenvervolging en hij vertrok naar Parijs, het toenmalige mekka van de kunsten in Europa. Hij ontmoette er Amedeo Modigliani (1884-1920) met wie hij tot aan de zelfdoding van Modigliani intens bevriend bleef. Bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog diende Soutine in het Franse leger. Niet als soldaat aan het front maar wel bij de werkbrigade. Hij kampte met maagproblemen en werd naar huis gestuurd. Zijn werk kende een groot succes voornamelijk bij Amerikaanse Joden. Soutine leefde in welstand maar de tweede wereldoorlog lag op de loer. Het Vichy-regime in Parijs stopte Joden in concentratiekampen. Soutine dook onder maar zal tijdens de oorlog overlijden aan de gevolgen van gescheurde maagzweren. Op de begrafenis van “de schilder van de ziel”, zoals hij werd genoemd, waren onder meer Picasso, Jean Cocteau en Max Jacob aanwezig.
Wat heeft Van Breedam met Soutine? Hij kwam uit een arm stadje; Van Breedam uit Boom met zijn sluitende scheepsbouwwerven en zieltogende steenbakkerijen. In de jaren zestig en zeventig ziet Van Breedam het allemaal gebeuren: verlaten, gekromde opslagplaatsen, dichtgetimmerde arbeiderswoningen, de verlatenheid, de aantrekkelijke schoonheid van het onomkeerbare verval. Van ZBreedam werkt met het einde, met het gestorven verleden, hij is de laatste man van de recyclageketen, door Le Corbusier zo fraai omschreven als les matériaux pauvres die door de manipulatie van de kunstenaar een nieuwe betekenis, een ander gelaat krijgen. Wat voor niemand nog dienstbaar is, stockeert Van Breedam; wat afgeschreven wordt, boeit hem; en de bedreigde en de verstotene zijn hem lief. Soutine zag en ondervond het harde gevecht tegen de armoede. In 1916 schilderde hij drie magere haringen “aangevallen” door twee gekromde vorken. Een armoeschotel verheven tot kunst. De kromming: sterk aanwezig bij ‘De boom van Soutine.’ “Ik heb deze boom schuin en krom gemaakt met achteraan een knik. Soutine deed dat ook: hij schilderde nooit een straat recht, hij deformeerde, wat recht is werd gebogen en omgekeerd. Dat heeft me sterk beïnvloed.”
Foto: Camiel Van Breedam + ‘De Boom van Soutine’