Maandagmorgen riep schepen van Cultuur Björn Siffer een spoedberaad bijeen. De medewerkers van het Cultuurcentrum Mechelen werken ondertussen volop aan oplossingen en zijn voortdurend in overleg met de ticketleverancier. Daarbij zal de stad ook de ticketleverancier ter verantwoording roepen en desgevallend een schadeclaim indienen.
“Vooraleer we de ticketverkoop openstelden hebben onze mensen alle gegevens keurig ingegeven, werd het systeem uitvoerig getest en maakten we tal van voorbereidende afspraken met de ticketleverancier om dit moment van intens dataverkeer vlekkeloos te laten gebeuren. Tijdens de schoolreservaties de afgelopen weken werkte alles perfect. Daarom ben ik nu verbolgen over de dienstverlening van onze ticketleverancier”, zegt schepen van Cultuur Björn Siffer.
Wat liep er mis?
De ticketverkoop van het Cultuurcentrum Mechelen ondervond zondagvoormiddag zware problemen. Het probleem situeerde zich niet op de website van Cultuurcentrum Mechelen, maar bij de doorverwijzing naar de pagina van SRO-ticketing. Daar geland ontvingen mensen die tickets wilden boeken de boodschap dat de server overbelast was. Het dataverkeer zat echter onder de limiet van de capaciteit die voorzien had moeten zijn. Door een vermoedelijk foutieve instelling bij de ticketleverancier geraakte de server overbelast. De ticketleverancier besliste om de server te herstarten.
Daarbij stopten alle transacties en iedereen die aan het boeken was werd abrupt van de pagina verwijderd. Om deze chaos niet verder te laten ontsporen, besliste het Cultuurcentrum om 11u30 om de ticketverkoop stil te leggen en binnen enkele dagen, wanneer de externe ticketleverancier zijn diensten kan verzekeren, opnieuw op te starten.
“Mijn diensten hebben keihard gewerkt om een prachtig cultureel programma samen te stellen en nu worden zij en de bezoekers van het Cultuurcentrum Mechelen in hun hemd gezet door onprofessioneel geknoei van onze ticketleverancier. Dit kan ik echt niet pikken. Er is ook imagoschade mee gemoeid en de Stad onderzoekt hoe ze een schadeclaim zal eisen. Wij bespreken dit vrijdag in het College”, zegt Björn Siffer.
Hoe gaat het verder?
Heb je een bestelling aangemaakt en kreeg je geen bevestiging? Zet dan jouw klantnummer en de volledige bestelling op mail naar cultuurcentrum@mechelen.be. Ook bij dubbele betalingen vraagt het Cultuurcentrum om alle informatie op mail te zetten en zal zo snel dan mogelijk individueel contact opnemen. Het Cultuurcentrum zal tijdig communiceren wanneer de verkoop van tickets wordt heropgestart.