De eerste campagne ‘Het Internet. Ook uw zaak’ legde de nadruk op sensibiliseren en de noodzaak voor lokale handelaars om ook online aanwezig te zijn. Met succes, want het aantal handelaars in Vlaanderen dat aan e-commerce doet, steeg van 18 % naar 32 %. Nu gaat het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) in samenwerking met zelfstandigenorganisatie Unizo en het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) aan de hand van onder meer cursussen, infosessies, online video en een e-learning module van de VDAB de handelaars op een praktische manier ook effectief helpen bij de uitbouw van hun e-commerce.
De stad Mechelen ondersteunt deze campagne mee voluit. “Zowel via MechelenMeemaken vzw als via de dienst Economie zullen Mechelse handelaars in 2018 de kans krijgen om kennis op te doen over webshops en verkopen via het internet. Het beleid van de stad Mechelen speelt reeds in op het fenomeen van internetshoppen. Handelaars hebben de kans om zowel hun fysieke winkel als webwinkel te promoten via shoppeninmechelen.be. Ook de slimme boxen aanwezig op de parkings van Zandpoortvest en Veemarkt zijn een ondersteuning van zowel de fysieke winkel als de webwinkel. Klanten kunnen er immers 24 op 24 uur hun bestelling afhalen”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover (N-VA).
Klantgericht bereik uitbreiden
“E-commerce zal de gewone retail niet vervangen, het vormt er een aanvulling op”, meent minister Muyters. “E-commerce werd nogal eens beschouwd als een bedreiging voor de lokale handel, maar webverkoop is nu eenmaal een duidelijke behoefte van de consument geworden en daarom is het van belang onze lokale retailers de juiste opleiding te geven, zodat ze klantgericht met een ruimer marktgebied hun bereik kunnen uitbreiden naar het internet”, aldus nog de minister.
15 % stijging van omzet
“Een webwinkel laat toe om ook een ander publiek te bereiken en is sowieso onontbeerlijk in de huidige haastige maatschappij. Een online investering vertaalt zich trouwens in gunstige cijfers. Winkeliers die online actief zijn, zien hun omzet met gemiddeld 15 % stijgen. Daarom willen we handelaars praktisch begeleiden om hun online aanwezigheid te versterken”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.
Verbeteren van efficiëntie en rendabiliteit
“De afgelopen jaren zetten we al volop in op het informeren, inspireren en begeleiden van ondernemers. Zo onder meer focusten we eerst op het bewust maken van de kansen die het online ondernemen via het internet biedt. In onze nieuwe reeks van 20 infosessies, die morgen doorheen heel Vlaanderen van start gaat, besteden we extra aandacht aan de optimale koppeling tussen de online kanalen en de fysieke winkel en aan het verbeteren van efficiëntie en rendabiliteit. Het Mechelse familiebedrijf Lenaerts Bagage & Lederwaren vormt een sprekend voorbeeld van hoe je als handelaar online en offline verkopen combineert en daar sterker uitkomt”, voegt Unizo-gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche toe.
“Onze webshop wordt niet alleen gebruikt om online aankopen te doen. Klanten gebruiken onze webshop ook als online etalage en informeren zich vooraf over ons aanbod. De effectieve aankoop wordt dan bij ons in de winkel zelf gedaan”, besluit Leo Lenaerts, zaakvoerder van Lenaerts Bagage & Lederwaren.
Meer info: hetinternetookuwzaak.be
foto: stad Mechelen