Onveilige situatie
Op het kruispunt van de Liersesteenweg, de Keldermans- en Frans Halsvest komen een aantal verkeersstromen samen. De ventweg van de Liersesteenweg wordt soms als sluiproute voor het kruispunt met de Caputsteenstraat gebruikt en de Keldermansvest en Frans Halsvest fungeren als sluiproute voor de vesten zelf (R12). Bovendien is er ook veel fietsverkeer op en rond de Liersesteenweg. Door al die verschillende bewegingen en omdat er ook geen oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers zijn, is de situatie vrij gevaarlijk voor zwakke weggebruikers.
Proefopstelling
Om de situatie te verbeteren, werden plannen gemaakt om het kruispunt te hertekenen. Na een bewonersvergadering begin september om de plannen voor te stellen en bij te sturen op basis van de reacties, is alles nu klaar om met de inrichting op proef te starten vanaf 30 oktober.
De belangrijkste wijziging is het afsluiten van de verbinding van Keldermansvest met de Liersesteenweg. Verkeer dat naar de Keldermansvest wil, zal daardoor op het kruispunt met de Generaal De Ceuninckstraat de ventweg moeten nemen. “Door het kruispunt te herleiden tot een T-kruispunt, vermijden we dat mensen de ventweg langs de Liersesteenweg als sluiproute gebruiken, om ter hoogte van de Keldermansvest de Liersesteenweg terug op te rijden. Ook de moeilijke draaibeweging van het verkeer dat staduitwaarts rijdt en naar de Keldermansvest wil, wordt zo vermeden. Verkeer dat uit de Frans Halsvest komt, zal enkel nog links- en rechtsaf kunnen inslaan. Omdat er minder kruisende bewegingen zijn, zal het verkeer op het kruispunt vlotter verlopen, waardoor ook de doorstroming van verkeer van en naar de vesten verbeterd wordt”, aldus schepen van Mobiliteit Marina De Bie. Als gevolg van de aanpassing zal plaatselijk verkeer in de ventweg enkel nog via de Keldermansvest en Batterijstraat kunnen wegrijden.
Het beperken van het aantal verkeersstromen zorgt op zich al voor een veiligere situatie voor de fietsers en voetgangers, maar creëert ook ruimte om extra voorzieningen voor hen te voorzien. “Er komt een duidelijke fiets- en voetgangersoversteek die de Frans Halsvest met de Keldermansvest verbindt. Omdat het eind van de Frans Halsvest naar 1 rijstrook (zonder voorsorteerstroken) wordt teruggebracht, is dit stuk breed genoeg om een fietspad aan te brengen aan de kant van de gevangenis. Op die manier kunnen de fietsers de wachtende auto’s voorbij steken,” aldus schepen van Openbare Werken Chris Backx.
Door de aangepaste circulatie, zullen er meer kruisende wagens zijn ter hoogte van de aantakking van de Generaal De Ceuninckstraat op de Liersesteenweg: al het verkeer dat richting Keldermansvest moet vanaf de Liersesteenweg zal via dit punt de ventweg moeten oprijden. Om het kruisen van deze stroom met voertuigen die uit de Generaal De Ceuninckstraat komen beter te structuren, zullen extra wegmarkeringen aangebracht worden.
Praktisch
Aangezien het in eerste fase om een proefproject gaat, zijn de infrastructurele werken beperkt. Vandaag krijgen alle betrokken buurtbewoners een brief, volgende week worden infrastructurele aanpassingen voorbereid, zodat het proefproject kan starten op maandag 30 oktober.
De proefopstelling loopt drie maanden, waarna er een uitgebreide evaluatie zal gebeuren op basis van tellingen, observaties en reacties van weggebruikers en bewoners.
Wie bijkomende vragen heeft of iets wil melden, kan terecht bij de dienst mobiliteit via 015-29.8029 of liersesteenweg@mechelen.be
foto: nieuwe situatie Liersesteenweg