Tot en met woensdag 18 oktober krijgen meer dan 700 leerkrachten in het doe-centrum de kans om op een informele manier de handen uit de mouwen te steken en ideeën uit te wisselen met onder meer leerkrachten, lesgevers en innovatieve bedrijven. Zo blijven ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en visies op het vlak van STEM.
De jaarlijkse STEM-dagen van Technopolis zijn intussen een gekend begrip in het onderwijs. Gedurende 3 dagen krijgen leerkrachten uit alle lagen van het basisonderwijs en het secundair onderwijs tijdens infosessies, workshops, een inspiratiebeurs… allerlei tips en inspiratie om hun leerlingen warm te maken voor STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics). Dit jaar ligt de focus op integratie van probleemoplossend denken, onderzoekend leren, maatschappelijke relevantie, samenwerken in teamverband en de rol en houding van de leerkracht.
Nieuw format
Om die reden werd het format van de STEM-dagen in een nieuw jasje gestoken. Zo is er geen beurs met “louter” educatief materiaal dit jaar, maar een heuse inspiratiebeurs met ook ruimte voor allerlei innovatieve ideeën van bedrijven en andere partners.
Voor het eerst kwam ook een groep leerlingen naar de STEM-dagen voor leerkrachten. Het 5e en 6e leerjaar van Omnimundo uit Antwerpen kreeg vandaag voor de verandering eens les in Technopolis. Hun lessen werden vervolgens live gestreamd, zodat deelnemende leerkrachten in het doe-centrum konden toekijken naar de bijzonder dynamisch manier waarop wordt lesgegeven aan deze diverse klasgroep.
Ook nieuw is de video-en fotobooth. Leerkrachten beantwoorden er voor de camera interessante vragen zoals: “Wat zou je meenemen voor je STEM-project als je 10 minuten gratis kon shoppen in een doe-het-zelf-zaak?” en “Hoe zou de kerstversiering in je klas eruit zien als die een STEM-project was? ” .
Daarnaast gaan leerkrachten tot en met woensdag via een Facebook- en Twitter live feed van Technopolis de interactie aan met de online lerarencommunity. Zo delen ze hun indrukken en ideeën, kunnen ze vragen stellen, interessante topics aansnijden of aan boeiende discussies deelnemen.
Leerkrachten die tussen de sessies door een inspirerende uitdaging willen aangaan, kunnen meebouwen aan een grote kettingreactie. Dat is niet alleen een bijzonder leuk tijdverdrijf: al doende leren ze de fysische principes die er achter schuilen op een aangename manier te integreren in de lessen.
Ester Blockx, Manager Marketing & Communicatie: “De wetenschappers van morgen zitten nu op de schoolbanken. Ze zullen het alleen nog niet allemaal beseffen. Wie kan hen beter tot dat besef brengen dan hun leerkrachten? Technopolis rolt dus met veel plezier jaarlijks de rode loper uit voor leerkrachten. Hopelijk gaan ze vandaag en de komende dagen allemaal naar huis met hun hoofd vol nieuwe ideeën!”.
Ook dit jaar groot succes
De STEM-dagen beloven opnieuw een groot succes te worden, want meer dan 700 leerkrachten hebben zich ingeschreven. Na afloop ontvangen de leerkrachten een attest om aan hun palmares toe te voegen. De deelname aan de STEM-dagen was ook dit jaar volledig gratis. Tot slot worden leuke prijzen uitgedeeld aan bv. de leukste Tweet met #STEM-dagen en de leukste videoboodschap.
Foto: Technopolis