Met resultaat: alle partijen scharen zich samen achter een feestencharter en een eerste actieplan om dat waar te maken. De ambitie is dubbel: Mechelen laten bruisen door organisatoren nog beter te ondersteunen en tegelijkertijd meer aandacht te hebben voor de leefbaarheid van Mechelen als woonstad en plek om te ondernemen voor handel en horeca.
Mechelen is een levendige en aantrekkelijke stad. In onze stad zijn ook heel wat geëngageerde, ondernemende mensen aan de slag die Mechelen willen laten bruisen door er evenementen te organiseren. Om die organisatoren beter te helpen werd in 2014 het evenementenloket opgericht, hét contactpunt voor organisatoren van evenementen. Op die manier worden heel wat evenementen – van zeer kleinschalig tot heel groot – begeleid en vergund (behandelde aanvragen in 2015: 330 en in 2016: 380).
Net omdat Mechelen zo aantrekkelijk wordt, is het belangrijk om extra aandacht te hebben voor de leefbaarheid van de stad en de afstemming van evenementen op de bekommernissen van bewoners en handelaars. Wijkraad Centrum heeft daar in het najaar van 2016 ook op aangedrongen via een enquête bij de bewoners van de binnenstad. De Jeugdraad formuleerde in februari 2017 dan weer een advies over hoe organisatoren nog beter ondersteund kunnen worden. Onder meer daarom heeft mmMechelen Feest de voorbije maanden gewerkt aan een gedragen feestencharter en een actieplan.
Het resultaat is er nu. “Evenementen zijn er om mensen samen te brengen. Zo hebben we dus ook gewerkt voor dit charter en actieplan. In al die gesprekken is het heel duidelijk geworden: alle stakeholders vinden een bruisende stad met evenementen erg belangrijk. En iedereen begrijpt dat aandacht voor leefbaarheid heel belangrijk is. Dat draagvlak wordt nu ook heel duidelijk”, aldus Kristof Calvo, voorzitter mmMechelen Feest.
De ondertekenaars van dit charter willen de interesse en de passie voor feesten en evenementen stimuleren en het organiseren van evenementen aantrekkelijker maken”, klinkt het in het feestencharter. Ook enkele krachtlijnen voor het toekomstig evenementenbeleid worden uiteengezet met daarbij veel aandacht voor de leefbaarheid:
•Eén aanspreekpunt voor alle stakeholders: het evenementenloket
•Richting geven aan pleingebruik
•Spreiden in tijd en ruimte van evenementen
•Aanbod qua evenementen diversifiëren
•Tijdig informeren van bewoners en handelaars over evenementen
•Synergiën en samenwerkingen met handel en horeca opzetten bij evenementen
•Duurzaam organiseren van evenementen
•Leefbare geluidsnormen en sluitingsuren
•Stimulerend belonen van organisatoren
“Ook het stadsbestuur gaf mee de nodige impulsen voor het actieplan en waakt over het evenwicht tussen evenementen die de beleving van de stad verhogen, de nodige rust voor de centrumbewoners garanderen en win-win situaties met handel en horeca creëren. Verschillende adviesorganen werkten ook mee aan dit plan en we toetsten de noden bij hen af“, vertelt Katleen Den Roover, schepen van Economie.
De principes van het charter worden meteen ook vertaald in een concreet actieplan voor 2017:
•Opstellen fiches met aandachtspunten per evenementenplein
•Ontwikkelen van duidelijk kader voor nieuwe plekken en pleinen: Cultuurplein, Douaneplein, Sinte Mettetuin, …
•Een globaal vergunnings- en evaluatiekader voor piekperiodes Mechelen Houdt Je Warm (MHJW) en De Zomer is van Mechelen (DZIVM)
•Rustperiode van minstens een week na Maanrock voor evenementen in binnenstad
•Maximaal afstemmen van starttijden met handel, bijvoorbeeld bij Maanrock
•Jaarlijks minstens 2 activiteiten van mmMechelen Feest in samenwerking met Mechelse horeca
•Finetunen beleid inzake geluidsnormen en handhaving
•Uitwerken sjabloon voor mobiliteitsplan voor grootschalige evenementen
•Plannen van organisatoren proactief bespreken met Cel Feesten
•Bij negatieve evaluatie van een evenementen: bespreking Cel Feesten en plaatsbezoek
•Formulier evenementenloket vereenvoudigen o.a. uitwerken My Account
•Jaarlijkse Staten-generaal voor organisatoren voor vorming en uitwisseling
•Standaard informatiebrief met alle informatie voor buurtbewoners ter beschikking stellen van organisatoren
•Jaarlijks evenementenprijzen voor organisatoren (nieuwkomer, publieksprijs, originaliteit, duurzaamheid)
•…
Alle ondertekenaars zullen ook minstens jaarlijks het evenementenbeleid samen evalueren. Dat zal gebeuren op een basis van een jaarlijks evenementenrapport met alle informatie. Waar nodig kan dan steeds bijgestuurd worden. “Dit werk is nooit helemaal af. Maar het charter en het actieplan zijn wel een belangrijke stap vooruit. Vele Mechelaars zeggen samen ‘ja’ tegen een bruisende, maar ook leefbare stad. Daar gaan we samen aan blijven werken”, besluit Calvo.
foto: stad Mechelen
V.l.n.r.: Geert Millis en Christian Michiels (namens de Mechelse handel & horeca), Kristof Calvo (voorzitter mmMechelen Feest), Marina Mariën (wijkraad Centrum) en Katleen Den Roover (schepen van Economie) presenteerden deze voormiddag het nieuwe feestencharter en actieplan.