Het doel van de nieuwe website is dat bezoekers van de website zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken. Daarom krijgen de dingen die vaak opgezocht worden, de meest zichtbare plaats op de homepagina van onze website, de homepagina is de eerste pagina die je te zien krijgt als je naar duffel.be surft.
Om te achterhalen waarvoor een bezoeker naar de website surft, deed men vooraf onderzoek. 587 verschillende bezoekers van de website kregen een pop-up venster waarin ze konden aangeven waarom ze onze website bezochten. Door een cookie kreeg elke bezoeker de pop-up maar één keer te zien. Daarnaast analyseerde men ook de statistieken van de oude website die automatisch bijgehouden worden door Google Analytics. De resultaten van de onderzoeken gebruikt de gemeente op te bepalen wat een plaats kreeg op onze homepagina.
Uiteraard kan niet alle info op de homepagina geplaatst worden, daarom speelt ook een nieuwe en betere zoekfunctie een belangrijke rol. Zo is alle informatie toch vlot toegankelijk. De zoektermen die bezoekers ingeven, worden automatisch bijgehouden. Zoektermen die geen resultaten opleveren kan men achteraf aan het juiste product koppelen.
De nieuwe website beschikt over een digitaal loket, waar de bezoekers via een elektronisch formulier met of zonder hun eID heel wat documenten kunnen aanvragen. Duffelse verenigingen en bedrijven in Duffel kunnen hun contactgegevens zelf ingeven of aanpassen via duffel.be. De website is eveneens uitgerust met een voorleesfunctie voor mensen met een visuele beperking of leesmoeilijkheden.
Uit het onderzoek bleek dat bezoekers niet naar de website komen om het gemeentelijke nieuws te lezen. Nieuws krijgt daarom dus geen prominente plaats op de homepagina. Om het nieuws toch snel tot bij de Duffelaars te krijgen gaat de gemeente daarom extra inzetten op sociale media, vooral Facebook en Twitter zullen een belangrijke rol spelen in de nieuwsverspreiding van de gemeente. “We lanceerden een nieuwe algemene Facebookpagina en we zetten de bestaande accounts meer en efficiënter in. We maken vanaf nu gebruik van 8 Facebookpagina’s: ‘Duffel Jeugd’, ‘Duffel Sport’, ‘Duffel Cultuur’, ‘Bibliotheek Duffel’, ‘De Kunstfabriek’, ‘Woonzorgcentrum Sint-Elisabeth’ en ‘Speelkriebel Duffel’. Enkele andere Facebookpagina’s die in het verleden minder gebruikt werden zoals Dienst Welzijn, Sporthal Rooienberg of Barry De Beker worden na een overgangsperiode afgesloten. Daarnaast lanceerden we ook een officiële Twitteraccount en Instagramaccount”, aldus schepen van Communicatie Staf Aerts.
“Duffel gaat mee met zijn tijd en wil de dienstverlening blijven verbeteren. De nieuwe website en aanpak van sociale media zijn enkele van de acties om uit te groeien tot een klantvriendelijke en efficiënte organisatie. Bij dit project hielden we ook rekening met de integratie tussen gemeente en OCMW”, besluit Aerts.
Een hardnekkig gerucht doet de ronde dat Duffel net een nieuwe website lanceerde. Ontdek het vooral zelf op https://t.co/Wt4h7CZLTM. pic.twitter.com/oiNBkVLlKD
— Gemeente Duffel (@Duffel2570) 18 januari 2017
Nagelnieuwe en hyperfunctionele nieuwe website vr @Duffel2570 ! Benieuwd nr je feedback. #fijnomschepenvcommunicatietezijn #Duffel #kortom https://t.co/sOXeshk2x9
— Staf Aerts (@StafAerts) 18 januari 2017
foto: print screen duffel.be