“Dat de werken niet klaar geraken voor de opening van het nieuwe ziekenhuis eind 2018, valt te betreuren maar het is niet anders. Nu de plannen klaar zijn, komt het er op aan om die zo snel als mogelijk succesvol uit te voeren”, benadrukt algemeen directeur Frédéric Achten van Voka – Kamer van Koophandel Mechelen.
Na een lange, intense periode van overleg met de verschillende betrokken besturen en een denkoefening van meerdere jaren, heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zijn plan voor de aanpak van de onveilige kruispunten van R6 met de Antwerpse- en Liersesteenweg klaar. Nog voor de bouwvergunningsaanvraag ervoor is ingediend, brengt AWV de ondernemers uit de onmiddellijke omgeving in samenwerking met Voka – Kamer van Koophandel Mechelen samen op een infosessie. In samenwerking met de stad Mechelen, volgt daarna ook voor de omwonenden een infosessie. Aanwezigen krijgen daarbij een algemeen beeld van het project voorgesteld, met een toelichting over de exacte werfzones, het uitgetekende concept en de aard van de geplande werken.
Voka – Kamer van Koophandel Mechelen gelooft dat dit initiatief de start vormt van een goede en duidelijke communicatie door het Agentschap Wegen en Verkeer over de verdere voorbereidingen en uitvoering van de werken de volgende maanden en jaren.
“De aanpak van de kruispunten op R6 zal onmiskenbaar een impact op het Mechelse economisch weefsel hebben. Daarom is het uitermate belangrijk dat zowel bedrijven, hun leveranciers als omwonenden steeds goed weten in welke fase de werf zit en wat daarvan de implicaties zijn”, benadrukt Frédéric Achten het belang daarvan, daarbij vooral wijzend op de te verwachten gevolgen naar mobiliteit in de omgeving.
“Een scenario om het nieuwe ziekenhuis vanaf R6 rechtstreeks bereikbaar te maken via een op- en afrit, werd niet weerhouden. Jammer genoeg kan ook de ooit uitgesproken belofte om beide fly-overs klaar te hebben tegen de opening van het ziekenhuis eind 2018 niet meer hard worden gemaakt. Uit het MER-rapport opgesteld voor de bouw van het regionaal ziekenhuis, blijkt dat dit in de avondspits tussen 16 en 18u voor een extra trafiek van maar liefst 1400 wagens op die Liersesteenweg zal zorgen”, stipt hij aan. “Aangezien er geen enkel alternatief voor een goede verkeersafwikkeling is, zal deze dubbele portie werkzaamheden hoe dan ook gevolgen hebben voor de doorstroming van het verkeer in het noorden van Mechelen en Sint-Katelijne-Waver. Daarom lijkt het ons evident dat Agentschap Wegen en Verkeer uitgebreide aandacht aan de dag legt naar veiligheid en zo vlot mogelijk verkeer op R6 in de ochtend- en avondspits. In het belang van zowel het bedrijfsleven, het woon-werkverkeer als het prioritair ziekenvervoer vanaf eind 2018, is het bovendien absoluut noodzakelijk dat die aandacht de volledige duur van de werken wordt volgehouden. Voorts spreekt het voor zich dat AWV alles in het werk stelt om zowel de lopende vergunningsprocedure als de eigenlijke werf op R6 zo vlot en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Vanaf de eerste spadesteek in de grond moet de focus erop gericht zijn om die zo vlug als mogelijk succesvol af te ronden.”
De uitdaging die de Mechelse regio de komende jaren op vlak van mobiliteit wacht, grijpt de algemeen directeur van Voka – Kamer van Koophandel Mechelen aan om de noodzaak van een rechtstreekse ontsluiting van de bedrijvenzone Mechelen-Noord naar E19 nogmaals aan te kaarten. Deze betere ontsluiting moet onderdeel uitmaken van het zogenaamde superknooppunt, dat een vlotte verbinding tussen E19, N16 en R6 tot stand moet brengen.
Als onmiddellijke steun voor het bedrijfsleven tijdens de ongetwijfeld moeilijkere bereikbaarheid tijdens de werken, ziet de algemeen directeur van Voka – Kamer van Koophandel Mechelen wel mogelijkheden. “De R6 is opgenomen in het wegennet waarop eigenaars van vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een kilometerheffing verschuldigd zijn. Om de hinderlijke gevolgen van de werf op R6 voor hen enigszins te verlichten, lijkt het me niet onredelijk om hen via deze factuur te compenseren voor het geleden verkeersleed.”