De vorige website van de gemeente werd gelanceerd in 2005, die van het OCMW in 2002. Facebook en twitter bestonden nog niet en er was nog geen sprake van smartphone en tablet. Zo paste het scherm niet automatisch aan afhankelijk van het toestel waarmee je onze website bezocht. Na elf jaar was de databank ook erg vervuild en de lay-out toe aan een grondige vernieuwing. “De nieuwe website is veel leesbaarder en geeft bezoekers ook de kans om berichten sneller te delen met anderen via de sociale media. Dat moet ervoor zorgen dat het nieuws uit onze gemeente sneller bij alle geïnteresseerden terecht komt,” legt schepen Ongena uit.
Naast een nieuwe vormgeving, werd ook de structuur van de website grondig vernieuwd. “De nieuwe website is veel gebruiksvriendelijker voor de gebruiker. Via een nieuwe en betere zoekmachine vindt men sneller zijn weg naar de juiste informatie. Ook staan belangrijke functies, zoals het meldpunt, nu centraal op de thuispagina,” zegt Ongena.
.be én .vlaanderen
De website kan bezocht worden via www.sintkatelijnewaver.be of www.sintkatelijnewaver.vlaanderen. “Enkele jaren geleden nam de Vlaamse overheid de beslissing om een nieuwe domeinextensie ‘.vlaanderen’ aan te vragen. Gemeentebesturen kregen de kans om als eerste de nieuwe domeinnaam te laten registreren. Sint-Katelijne-Waver is op dit aanbod in gegaan,” zegt burgemeester Kristof Sels.
Eén website voor gemeente, OCMW en toerisme
Na een eengemaakte huisstijl, is er nu ook één website voor gemeente én OCMW. “Met de nieuwe huisstijl wil het gemeente- en OCWM-bestuur de integratie en verregaande samenwerking benadrukken. De nieuwe website is een mooi voorbeeld van hoe we onze dienstverlening geïntegreerd willen aanbieden aan onze klanten,” zegt OCMW-voorzitter Dave Van Oosterwyck, Ook de dienst toerisme stapt over naar de nieuwe website. Later dit jaar zullen ook de websites van de drie gemeentelijke bassischolen vernieuwd worden.
Digitaal loket wordt verder uitgebreid
De nieuwe website beschikt over een digitaal loket, waar de bezoekers via een elektronisch formulier al heel wat documenten kunnen aanvragen. “Dat digitaal loket zal nog voor de zomer gevoelig worden uitgebreid, zodat de dienstverlening naar de burger nog beter wordt,” zegt Ongena.
Burgemeester Kristof Sels, tevens bevoegd voor dienstverlening, beaamt en besluit tevreden: “Klopt, klantgericht is voor ons een sleutelbegrip in de dienstverlening. Deze vernieuwde website en de nakende uitbreiding van het digitaal loket passen dan ook volledig in ons klantgericht denken. En daar plukken onze inwoners de vruchten van.”