Het nieuwe logo bestaat uit frisse, kleurrijke sprieten en heeft als slagzin ‘vol van leven’. Het nieuwe logo vervangt ook de vele, verschillende bestaande logo’s van de gemeente én het OCMW.
Het vorige logo van de gemeente werd ontworpen en ingevoerd in 2003, bij de opening van het nieuwe gemeentehuis. “Het logo en de huisstijl zijn intussen sterk gedateerd. Bovendien gebruikten heel wat gemeentelijke diensten en de gemeentelijke basisscholen elk een eigen logo, waardoor er geen eenheid van communicatie was,” zegt burgemeester Kristof Sels. Ook benadrukte het oude logo slechts één –weliswaar belangrijke– troef van onze gemeente, namelijk dat we een groentegemeente zijn. “Dat zijn we en daar zijn we trots op, maar we zijn ook meer dan dat,” benadrukt schepen Tom Ongena. “We hebben meerdere troeven, die we kunnen en willen uitspelen.” Daarom besloot het gemeentebestuur een nieuwe huisstijl en logo te laten ontwerpen.
Het oude en nieuwe logo
Vruchtbare grond, voor groenten, maar ook voor ideeën
Dat gebeurde in samenspraak met personeel én inwoners. In de zomer van 2015 deden we een uitgebreid onderzoek naar de identiteit van de gemeente. Er werden verschillende gesprekken gevoerd met zogenaamde ‘stakeholders’ in de gemeente, én er was een bevraging – in het gemeentelijk infoblad en online – waaraan alle inwoners konden deelnemen. “Zo’n 400 inwoners vulden de enquête in of werden persoonlijk geïnterviewd”, aldus Kristof Sels. ”De belangrijkste bevindingen waren dat onze inwoners graag erkennen dat we een groentegemeente zijn, met een landelijk karakter. Men wil dat dat ook zo blijft, maar tegelijkertijd hebben we andere kwaliteiten waar we mee kunnen uitpakken, zoals het grote scholenaanbod of onze erfgoed-sites.”
Het nieuwe logo, dat werd ontworpen onder begeleiding van een communicatiebureau, komt hieraan tegemoet. “De sprieten, in verschillende frisse kleuren, geven aan dat we een gemeente zijn met vruchtbare grond. Niet alleen voor groenten, maar voor iedereen met ideeën en plannen, privé of zakelijk. We zijn een dynamische gemeente, waar het goed is om te wonen, te werken of te ondernemen,” legt schepen Ongena uit. “Kortom; Sint-Katelijne-Waver is ‘vol van leven’. Dat is dan ook meteen de nieuwe slagzin – zeg maar ‘motto’ – van onze gemeente. Hier kunnen niet alleen groenten, maar ook ideeën groeien.”
Eén logo voor gemeente, scholen én OCMW
De nieuwe huisstijl en logo worden vanaf vandaag gebruikt door de gemeente, de gemeentelijke basisscholen én het OCMW. “We willen een duidelijke herkenbaarheid naar buiten. Daarom maken we komaf met de vele verschillende logo’s van vandaag en kiezen we voor één duidelijk kernlogo voor alle diensten,” zegt Tom Ongena. “Dat ook het OCMW meteen het nieuwe logo gaat gebruiken is vrij uniek in Vlaanderen en bevestigt onze vaste wil om gemeente en OCMW dichter naar elkaar toe te laten groeien en te integreren,” zegt OCMW-voorzitter Dave Van Oosterwyck.
De komende dagen zal het nieuwe logo zichtbaar worden in het straatbeeld met opvallende vlaggen en op de wagens van de gemeente. Brieven, brochures en infobladen die vanaf vandaag vertrekken zijn ook meteen in de nieuwe huisstijl. En later deze maand wordt ook de website geheel vernieuwd.