Succesverhaal
Dat komt o.a. doordat de stad het autodelen sinds enkele jaren actief promoot onder haar inwoners en financieel een extra duwtje in de rug geeft. Schepen van Mobiliteit Marina De Bie (Groen) legt uit: “We hebben een overeenkomst met cambio waarbij we nieuwe standplaatsen mee financieren tot ze rendabel worden. Zo kan het netwerk sneller uitgebouwd worden. Het is duidelijk een strategie die werkt: door het betere aanbod stijgt ook het aantal gebruikers sneller. De meeste nieuwe locaties worden dan ook snel even vaak gebruikt als de bestaande.”
Dat cambio blijft groeien heeft natuurlijk ook andere redenen. Steeds meer mensen beslissen om het zonder eigen auto te stellen of zien af van de aanschaf van een tweede wagen, maar hebben er af en toe toch eentje nodig. Door lid te worden van cambio heb je altijd een auto ter beschikking, zonder dat je er een moet kopen en onderhouden. Het gebruik van een deelwagen is uiteraard ook beter voor het milieu.
14 locaties – 20 wagens
Vanaf vrijdag 15 april komt er een tweede cambio-wagen bij op standplaats ‘Olivetenvest’, een van de meest recent geopende locaties in het centrum. De volledige cambio-vloot telt daarmee twintig wagens, verspreid over veertien locaties. “Nog niet alle locaties hebben meer dan één wagen. Het is de bedoeling om dit bij de verdere uitbouw van cambio wel te doen. Bij de opstart van standplaatsen Oliveten en Kraanbrug werd de optie voor een tweede wagen dan ook alvast voorzien. Eigenlijk bestaat de vloot zelfs uit 21 wagens, want ook de Prius van de stad maakt in de weekends nog steeds deel uit van de vloot en kan dan gereserveerd worden.”, zegt De Bie nog.
Verderzetting proefproject standplaatsen in de rand
De overeenkomst tussen de stad en cambio is, zoals reeds gezegd, van groot belang om het netwerk snel te kunnen uitbouwen. De lopende overeenkomst voor de standplaatsen in de rand liep eind vorig jaar af, maar werd in het college van 1 april jongstleden vernieuwd. Schepen De Bie legt uit: “De bezettingsgraad in de rand ligt nog een stuk lager dan in het centrum (33 % tov 26 %), maar toch zijn de resultaten te positief om nu met de ondersteuning te stoppen. Het aantal gebruikers stijgt snel en onze totale bijdrage vorig jaar bedroeg amper 3000 euro. Bovendien kunnen de drukbezette wagens, bv. aan standplaatsen Vrijbroekpark en Libertus, de minder rendabele compenseren.”
De vernieuwde overeenkomst loopt tot het einde van het jaar en zal nadien opnieuw geëvalueerd worden.
Foto: Algemeen beeld Cambio – Autodelen