De nieuwe centrummanager werkt als zelfstandig consultant en heeft een uitgebreide ervaring in ondernemersplatformen. Hij wil samen met de handelaars, de gemeente en de vastgoedeigenaars Skwinkel uitbouwen tot een shopping community. “Sint-Katelijne-Waver heeft heel wat troeven. Die moeten we ten volle uitspelen”, zegt Philip Peeters.
Skwinkel promoot winkelen in de fygitale wereld
De meeste handelaars ondernemen vandaag met een fysieke winkel en hebben een digitale component. Deze digitale component kan bestaan uit een webshop om meer te verkopen, maar ook via de sociale media om klanten meer te betrekken bij de winkels. Het is belangrijk dat beide onderdelen goed op elkaar zijn afgestemd. Er moet zowel fysiek als digitaal (= fygitaal) heel wat te beleven zijn voor de klanten. “Deze focus willen we ook leggen bij onze acties wanneer we Skwinkel uitbouwen”, zegt Philip Peeters. “Onze acties zullen zoveel mogelijk via de digitale kanalen als bij onze aangesloten winkeliers te vinden zijn.”
De troeven van Sint-Katelijne-Waver
De gemeente en deelgemeentes van Sint-Katelijne-Waver hebben heel wat sterke troeven. De stijgende bevolking heeft een koopkracht die 8 procent hoger ligt dan het gemiddelde in Vlaanderen. Dat is alvast een aantrekkelijke eigenschap om nieuwe handelaars aan te trekken. “Onze gemeente heeft ook heel wat toeristische troeven: we leven in een groentestreek, er zijn tal van mooie wandelingen en we hebben één van de mooiste wintertuinen van Europa. Deze sterktes willen we commercialiseren met de handelaars”, aldus de nieuwe centrummanager.
Zoektocht naar nieuwe handelaars
Om het aanbod van leuke winkels nog te versterken gaan we proactief op zoek naar nieuwe ondernemers die ons willen vervoegen. Een leuke boekhandel, hippe kledingswinkel of een interessante kunsthandelaar staan alvast op ons verlanglijstje. Maar ook andere starters die zich willen vestigen kunnen contact opnemen met de centrummanager om hun idee te bespreken. De gemeente en de vzw Winkelpromotie werken hiervoor ook aan een retailanalyse die ondernemers en ketens kunnen inkijken.
“Belangrijke stap”
Anja Van de Kerkhof, voorzitter van de vzw Winkelpromotie, en Tom Ongena, schepen voor lokale economie, zijn blij met de komst van de nieuwe centrummanager. “Het is een belangrijke stap in de uitvoering van het Winkelplan. De voorbije maanden konden we op veel enthousiasme rekenen bij handelaars. Met acties als de eindejaarstombola of de paasactie namen we een vliegende start. Met de aanstelling van een centrummanager wordt nu een volgende, cruciale stap gezet. Voortaan zullen de handelaars kunnen rekenen op de inzet van Philip Peeters om het winkelgebeuren in onze gemeente structureel te versterken.”
Philip Peeters is zelfstandig marketingadviseur bij CommunityBuilders.be en werkt ook als projectleider voor het ondernemersplatform Bakkersinfo.be. Hij is 40 jaar en woont in Bonheiden. In zijn jeugd woonde hij in Onze-Lieve-Vrouw-Waver, waardoor hij de gemeente zeer goed kent.
Foto: Gemeente Sint-Katelijne-Waver