Bovendien werd de toegelaten snelheid verlaagd van 70 naar 50 km/u. “Deze ingrepen hebben hun effect niet gemist,”, zegt schepen voor mobiliteit Tom Ongena.
Uit nieuwe verkeerstellingen blijkt dat de snelheid verlaagd is en het aantal fietsers maar liefst verzevenvoudigd. De huidige proefopstelling zal daarom later dit jaar een permanent karakter krijgen.
In uitvoering van het mobiliteitsplan werd beslist maatregelen te nemen die de Lombaardstraat veiliger moet maken voor fietsers. De snelheidslimiet werd voor de hele straat verlaagd van 70 naar 50 km/u. Opdat bestuurders die limiet zouden respecteren, kwamen op vier plaatsen asverschuivingen met plantvakken. Bovendien werden aan weerszijden van de rijbaan fietsstroken aangelegd door middel van rode slemlagen. De beslissing werd genomen na overleg met Belorta, de school Hagelstein en de bewoners van de Lombaardstraat.
“Deze ingrepen waren nodig”, zegt schepen voor mobiliteit Tom Ongena. Uit verkeerstellingen van begin 2015, dus voor de ingrepen, bleek dat de Lombaardstraat een drukke weg was, met maar liefst 2.285 voertuigen per dag. Bovendien werd er veel te snel gereden: bijna vier chauffeurs op tien reden er sneller dan 70 km/u. “Het gevolg was dat de Lombaardstraat voor fietsers aardsgevaarlijk was. Gemiddeld durfden er amper zeventien
fietsers per dag het aan om er door te rijden.”
Tij gekeerd
De asverschuivingen en fietsstroken hebben het tij gekeerd. “Uit nieuwe tellingen blijkt dat de snelheid van de voertuigen sterk gedaald is en dat het aantal fietsers spectaculair gestegen is.” Volgens de tellingen rijdt nu nog maar één chauffeur op tien sneller dan 70 km/u. Bovendien is het aantal fietsers verzevenvoudigd: van gemiddeld zeventien naar 126 fietsers per dag. “Bijkomend effect van de maatregelen is dat het zwaar verkeer in de Lombaardstaat gevoelig gedaald is. De asverschuivingen ontmoedigen duidelijk het doorgaand zwaar verkeer om nog door de Lombaardstraat te rijden. Sinds de doortrekking is de R6 ook een geschikt alternatief,” zegt Ongena.
Gelet op deze resultaten zal de huidige proefopstelling een permanent karakter krijgen. “In de loop van dit jaar zullen de paaltjes vervangen worden door plantvakken”, besluit schepen Ongena. De bewoners ontvangen hierover binnenkort een brief.
foto: Google Maps