Vanaf de zomer van 2016 zullen Waterwegen en Zeekanaal NV, de beheerder van de Dijle in en rond Mechelen, en de stad Mechelen de Binnen-Dijle aan de Zandpoortvest weer openmaken. Bij de heraanleg van de kleine ring, eind jaren 1970, werd dit deel van de Binnen-Dijle ingekokerd voor de aanleg van het wegdek en een parking.
Met het openleggen van de Binnen-Dijle zal de Zandpoortvest visueel en ruimtelijk worden opgewaardeerd. Het plein krijgt een groene invulling met voldoende mogelijkheid om te verpozen langs het water.
Aan zuidelijke zijde van de Dijle, komt een flauwe bloemenrijke oever. Een nieuwe fietsenstalling wordt ingeplant. Voor het openleggen van de Binnen-Dijle moeten de bestaande bomen noodgedwongen verdwijnen. Langs de vest worden enkele nieuwe, statige bomen geplant om het groene karakter van de plek te markeren.
Aan noordelijke zijde van de Dijle, komt een plein dat aansluit op het toegangsplein van het hogeschoolgebouw. Vanaf dit plein zullen grote natuurstenen traptreden en een zachte helling naar een verdiept bordes leiden. Zittreden bieden aangename zitmogelijkheden langs de Binnen-Dijle. Een aantal smalle groene oevertrappen komen tot vlakbij een aanliggende ondiepe rietzone.
Op Parking 1 aan Zandpoortvest zullen 112 parkeerplaatsen verdwijnen. Deze zouden volgens het stadsbestuur ruimschoots gecompenseerd moeten worden door de 200 extra parkeerplaatsen die de pas gerealiseerde bijkomende verdieping op Parking 2 genereert.
Door de vernieuwing zal de huidige frituur en de hamburgerkraam verdwijnen. De stad Mechelen zal hiervoor met de eigenaar bekijken om een nieuwe locatie te zoeken.
Het voorontwerp voor de werken werd al in 2013 opgemaakt door studieteam SBE – OMGEVING – ARA. Nu Parking 2 uitgebreid is, wil de stad starten met het openleggen van de Binnen-Dijle. De stedenbouwkundige vergunningsaanvraag is ingediend. In het voorjaar van 2016 zullen alvast enkele nutsleidingen op en naast het terrein worden verplaatst. Als alles vlot verloopt, starten de eigenlijke werken in de zomer van 2016. Ze zullen een half jaar duren. De hinder zal beperkt zijn.
De totale kostprijs wordt geraamd op 1,8 miljoen euro (incl. btw). Waterwegen en Zeekanaal NV en de stad Mechelen zullen elk de helft van de kosten dragen.
Beeld: Stad Mechelen