Bij het traject ‘Samen voor Nekkerspoel’ waar de stad, samen met de bewoners, gekozen heeft voor grote en belangrijke investeringen in de wijk op het vlak van mobiliteit en openbaar domein, is de piste om het busverkeer te weren nooit geformuleerd, integendeel. De Nekkerspoel-straat blijft een cruciale as voor het openbaar vervoer door de wijk en naar de stad.
Als de stad op zoek gaat naar manieren om de mobiliteit te verduurzamen, de stad veiliger en aangenamer te maken en toch de basismobiliteit en de bereikbaarheid te garanderen is het evident dat de bus hierbij een belangrijke rol speelt.
Heraanleg Nekkerspoelstraat
Zowel de straat als de fiets- en voetpaden van de Nekkerspoelstraat zijn momenteel in zeer slechte staat. De heraanleg is op alle vlakken een belangrijk en zeer positief gegeven voor de inwoners en gebruikers van de straat, en de wijk eromheen. De bewoners zijn al lang vragende partij voor de heraanleg. Dit kwam ook als een van de absolute topprioriteiten naar voor tijdens het participatietraject ‘Samen voor Nekkerspoel’. Bij elke heraanleg wordt een lang proces doorlopen vooraleer de finale plannen worden goedgekeurd. Dat was ook hier het geval. In een hele reeks overlegmomenten (zowel op ambtelijk niveau als met buurtbewoners), konden alle betrokkenen hun mening over de voorstellen geven en zo het finale ontwerp mee vormgeven. De Lijn was hierbij uiteraard ook van bij het begin betrokken partij.
Het college van burgemeester en schepenen was dan ook verbaasd dat De Lijn op het meest recente overleg liet weten dat de Nekkerspoelstraat te smal zou worden om vlot busverkeer mogelijk te maken. De wegprofielen werden immers al in januari dit jaar goedgekeurd in de verkeerscommissie, mede door De Lijn. De stad vindt het herroepen van deze beslissing, op een moment dat de budgetten vastgelegd zijn, de omleiding in voege is getreden en de aanleg is gestart, absoluut niet ernstig.
De stad betreurt bovendien de polemiek die nu wordt opgestart, maar heeft al in het college van 9 oktober de opdracht gegeven aan het studiebureau de opmerkingen van De Lijn te onderzoeken. Het bestuur vraagt hierbij na te gaan of de opmerkingen terecht zijn, en indien dit het geval te bekijken welke oplossingen er zijn.
Een verbreding van de rijbaan wordt hierbij onderzocht. De Lijn gaf al aan dat dit in het eerste stuk van de straat minder cruciaal is omdat er in het stuk tot aan de Borchtstraat hoe dan ook traag gereden wordt door de zone 30, de drukte aan het station en de schoolomgeving. Aangezien de heraanleg van het volgende stuk pas later gebeurt, heeft het ontwerpbureau de tijd een beperkte verbreding, zonder de veiligheid van fietsers en voetgangers in het gedrang te brengen, te onderzoeken.
Oproep tot constructief overleg
Mobiliteit is altijd een gevoelig thema. Er zijn evenveel meningen als belangen en het zoeken naar een goed evenwicht hierin is een bijzonder complexe oefening. “De bezorgdheid van oa. Okra als een van de ondertekenaars van de open brief is volledig te begrijpen. We zijn als stad al lang vragende partij om de basismobiliteit te verbeteren. We zijn dan ook bereid naar alle grieven en suggesties te luisteren, maar hopen dit te kunnen doen op een serene, correcte en constructieve manier”, klinkt het bij de stad.
Lees ook: Plannen voor te smalle Nekkerspoelstraat nefast voor busverkeer regio Mechelen
foto: Job Steneker