Het doel is hierbij uiteraard om het fietscomfort te verhogen en daarmee de fiets een groter aandeel in de mobimix te geven. Door het systematisch tellen van het aantal fietsen op een aantal locaties, kan nog sterker op de noden van de fietser worden ingespeeld.
Meten is weten. Het is een cliché, maar het klopt natuurlijk wel. De stad Mechelen levert forse inspanningen om de fiets te promoten. Dat gebeurt zowel indirect – bv. door het autoverkeer in de binnenstad te beperken -, maar ook direct via een ruim pakket aan investeringen in fietsinfrastructuur. We denken dan bijvoorbeeld aan bijkomende fietsenstallingen, het aanleggen van fietsroutes en fietspaden en het inrichten van fietsstraten. Ook het derdebetalerssyteem en de extra locaties voor de Blue Bikes zijn hier een voorbeeld van.
Fietsbarometer
De provincie rolt niet enkel een netwerk van fietsostrades uit, maar wil dit ook koppelen aan een netwerk van meetpunten. Daartoe worden op 15 plaatsen op het bovenlokale fietsnetwerk van de provincie vast meetpunten geïnstalleerd. Bovendien worden 70 mobiele telapparaten ter beschikking gesteld van de gemeenten, op voorwaarde dat ze de tellus voor elke locatie die in overleg bepaald wordt gedurende 2 weken gebruiken. De rest van het jaar kan elke gemeente zelf kiezen waar ze tellingen wil laten uitvoeren. Alle verzamelde gegevens samen vormen de fietsbarometer van de provincie, die het fietsgebruik in zijn globaliteit kan monitoren.
Eigen meetpunten
Ook de stad zelf was al een tijdje van plan om eigen vaste meetpunten te voorzien. Door de combinatie met het provinciaal initiatief, kunnen beide elkaar versterken. “Het plan om vaste meetpunten te installeren is er gekomen om ons eigen fietsbeleid beter te kunnen meten”, vertelt schepen van Mobiliteit Marina De Bie. “De beste manier om de efficiëntie van ons fietsbeleid te analyseren is meten van de hoeveelheid fietsers op een aantal locaties. Door deze metingen continu te doen, hebben we het best zicht op de evolutie.” De resultaten niet alleen intern verwerken, maar ze ook ter plaatse zichtbaar maken, geeft bovendien nog een extra bonus. “Op de displays van de vaste borden zal het aantal fietsers van de dag, maar ook van de maand weergegeven worden. Zo zullen dagelijkse passanten zeker kunnen inschatten hoe het aantal fietsers evolueert. We verwachten dat dit ook een stimulerend effect zal hebben.
De vaste tellers met display komen op 2 locaties in de stad. Enerzijds komen er 2 tellussen / displays aan het Nekkerspoelstation: eentje op de fiets- en voetgangersbrug over de Dijle en een op het fietspad van de autobrug ernaast. De installatie op deze plaats zou al over een tweetal maanden afgerond kunnen zijn. Ook in de Hoogstraat komen twee tellers met display te liggen, eentje in elke rijrichting. Met de installatie van de 2 locaties samen, is een bedrag van €50 000 gemoeid.
FietsTelweek
Tijdens de Week van de Mobiliteit, van 16 tot 22 september, vindt de allereerste FietsTelweek plaats. Dit is een organisatie van Fietsberaad Vlaanderen met een brede waaier aan partners, waaronder provincie Antwerpen. De bedoeling is om het fietsgedrag van de Vlaming zo breed mogelijk in kaart te brengen. Dit gebeurt aan de hand van de bestaande vaste telpunten, een hele reeks mobiele telpunten en door de fietsers zelf. Ook stad Mechelen doet mee aan de actie. Het mobiele telpunt voor Mechelen komt aan de Vaartdijk te liggen, tussen het Plaisanceplein en het station.
Individuele deelnemers, kunnen de gratis app downloaden en zo tijdens de telweek hun eigen fietsgedrag registreren. Je kunt bovendien lid worden van een groep (bedrijven, verenigingen, enz.) of er zelf eentje starten met vrienden, familieleden, buren, …
Meer info op fietstelweek.be.
foto: banner FietsTelweek