De lessen die tijdens de proefperiode geleerd worden, kunnen ook andere scholen ten goede komen.
Het aantal Mechelaars blijft toenemen. De daarmee gepaard gaande stijging van zowel het aantal auto’s als het aantal leerlingen, zorgt soms voor problemen. “De stad is zich bewust van de problematiek. Daarom zijn we reeds geruime tijd bezig om in overleg met scholen en ouders naar oplossingen op maat te zoeken die de schoolomgevingen veiliger kunnen maken”, aldus schepen van onderwijs Marc Hendrickx.
Voortraject
Het oudercomité van De Spreeuwen sprong op de kar om de situatie in de Boetestraat aan te pakken. Omdat dit een doodlopende straat is beperkt het verkeer zich tot bestemmingsverkeer, maar moeten alle auto’s die kinderen komen afzetten ook rechtsomkeer maken. Op drukke momenten kan dit uiteraard tot gevaarlijke situaties leiden. “We vinden het als stad belangrijk om gevaarlijke situaties aan scholen weg te werken, maar willen ook rekening houden met de buurt errond. Zeker in deze situatie met een doodlopende straat is vooral het verkeer van en naar de school zelf de oorzaak van de problemen. Dit is zeker een belangrijk aspect bij de zoektocht naar een goede oplossing”, aldus schepen van mobiliteit Marina De Bie.
Schoolstraat
Om een evenwicht te vinden voor een veilige schoolomgeving met zo min mogelijk hinder voor de buurt, is een schoolstraat een optie. In een schoolstraat wordt de straat ’s morgens en ’s avonds (bij het begin en het eind van de schooldag) tijdelijk afgesloten, zodat het er geen chaos voor de schoolpoort ontstaat en de situatie veiliger wordt voor zwakke weggebruikers. Omdat het afsluiten beperkt is tot deze uren en wordt afgedwongen met een nadarhek als fysieke barrière, blijft de hinder voor de omwonenden beperkt en is de kans op onbewuste overtredingen quasi nihil. Voorbeelden uit andere steden tonen trouwens aan dat meer mensen te voet of met de fiets komen na de invoering van de schoolstraat.
Op proef
De schoolstraat wordt ingevoerd vanaf maandag 14 september. ’s Morgens is de straat autovrij tussen 7u45 en 8u45, in de namiddag is dat tussen 15 en 16u. Op woensdag is dit tussen 11u30 en 12u30. Wanneer de school gesloten is, is de straat permanent bereikbaar. Voor de afbakening zal er gewerkt worden met een verplaatsbare nadar die telkens zal opgesteld worden door een gemeenschapswacht.
Om de efficiëntie van de maatregel goed te kunnen analyseren, loopt het project eerst op proef en dit tot eind oktober. Er zal een grondige evaluatie gebeuren met alle betrokkenen (school, ouders, buurt, …) aan de hand van een evaluatieformulier. Deze informatie wordt aangevuld met verkeerstellingen en een oplijsting van meldingen en klachten. “De evaluatie is noodzakelijk om te bekijken of de schoolstraat de wenselijke oplossing is of dat er bijsturing noodzakelijk is. Door alle betrokkenen in deze evaluatie te horen, willen we er voor zorgen dat de uiteindelijke oplossing zo breed mogelijk gedragen is”, besluit schepen De Bie.
foto: Google Maps