Door samen tijdelijk (een deel van) de straat autovrij of autoluw te maken en een andere plek voor de geparkeerde auto’s te zoeken, komt er ruimte vrij voor ontmoeting en samenleven.
Gemeenteraadslid Liesbet De Keersmaecker (sp.a) denkt dat ook Mechelen klaar is voor dit concept en vroeg in de gemeenteraad of ook het Mechelse stadsbestuur bereid is om te experimenteren met leefstraten.
Het initiatief van een leefstraat komt meestal van de bewoners, enkele keren ook van een school. De initiatiefnemers gaan samen met een onafhankelijke vzw aan de slag om de belangen van de verschillende bewoners in kaart te brengen. Pas nadat er een oplossing is voor alle eventuele bezwaren vraagt de straat het statuut leefstraat aan. Het stadsbestuur neem vervolgens de nodige maatregelen m.b.t. invoeren van eenrichtingsverkeer of het knippen van verkeer, het plaatsen van de nodige verkeersborden en het afleveren van de nodige vergunningen.
Opvallend is dat de stad Gent geen regisseursrol opneemt in het hele proces. Het proces wordt geflankeerd door een onafhankelijke vzw die zich positioneert tussen stad en burger in en ook goede relaties heeft met bedrijven en organisaties. Die laatste helpen de leefstraten mee realiseren door sponsoring in geld of natura (grasmatten, zitbanken, …). De vzw heeft een pallet aan complementaire profielen in huis die ideaal geplaatst zijn om de burgers in dit traject bij te staan. De vzw fungeert als creatief labo dat een nieuwe kijk heeft op burgerparticipatie. De resultaten van de leefstraatexperimenten kunnen gebruikt worden om het beleidskader van de stad rond mobiliteit en inrichting van de publieke ruimte verder vorm te geven.
Schepen van Wijk- en Dorpszaken Katleen Den Roover (N-VA) antwoordde dat Mechelen eigenlijk al een soort van leefstraten heeft in de vorm van de speelstraten, buurtfeesten en bewonersinitiatieven als ‘Zomerzoetjes’ in de Sint-Jacobstraat. Bewoners die andere ideeën hebben, mogen die altijd voorstellen aan hun gebiedsregisseur, voegde de schepen er nog aan toe.
‘Het grote verschil bij leefstraten zit ‘m in de begeleiding door mensen die niet van de stad zijn en in de langere duur. Een straat is gedurende tweeëneenhalve maand (buiten de zomermaanden), zeven dagen op zeven en 24 uur op 24 leefstraat. Dat is toch nog wat anders dan een buurtfeest of een speelstraat waar ‘s avonds de auto’s weer koning zijn, aldus Liesbet De Keersmaecker.
Volgens het raadslid zijn er in Mechelen zeker burgers te vinden die experimenten als leefstraten mee zouden willen begeleiden. Samen met de nu reeds geëngageerde bewoners van bijvoorbeeld Thuis in Nekkerspoel en de trekkers van enkele speelstraten, is De Keersmaecker ervan overtuigd dat er in Mechelen mogelijkheden zijn. Ze zal in het najaar het thema agenderen op een commissie samenleving of stadsontwikkeling.
Logo sp.a