Daaruit blijkt dat Mechelen vooral goed scoort bij het zakentoerisme, maar ook dat het individueel recreatief toerisme in onze stad in de lift zit. Mechelen heeft het grootste aandeel hotels in de binnenstad. De bezettingsgraad ligt iets lager dan gemiddeld, wat de hotels nog groeipotentieel geeft. Dit voorjaar werden alvast heel wat nieuwe initiatieven gelanceerd, vooral met het oog op gezinstoerisme. Ook dit najaar staan er nieuwe projecten op stapel.
Het hotelrapport werd zes jaar geleden opgestart door kunststeden Antwerpen, Brugge en Gent. Sinds twee jaar zijn ook de bevindingen voor kunststeden Mechelen en Leuven opgenomen. De resultaten van het rapport zijn gebaseerd op objectief onderzoeksmateriaal dat met de medewerking van de hotelsector uit de Vlaamse kunststeden werd verzameld.
Hoge representativiteit
In Mechelen namen 9 van de 14 hotels deel aan het onderzoek. “Die 9 hotels vertegenwoordigen 84 % van alle kamers in Mechelen. Dat is een uitzonderlijk hoge score. Er heerst dan ook een open houding tussen de Mechelse hotels onderling. Door hun medewerking en het kwalitatief cijfermateriaal uit dit rapport beschikt het toeristisch beleid over oriëntatie en vanaf dit jaar kunnen we voor het eerst lichte tendensen vergelijken”, zegt schepen van Toerisme Björn Siffer (Groen).
Aanbod hotels in Mechelen
De vijf kunststeden tellen samen 221 vergunde hotels. In Mechelen zijn dat er dus 14, dat is er ééntje meer dan in 2013. Samen zijn de Mechelse hotels goed voor 548 kamers. Van de 14 hotels zijn er 5 geïntegreerd in hotelketens, 8 particuliere hotels en één vrije keten. De Dijlestad herbergt vooral drie- en viersterrenhotels. Samen vormen zij 93 % van het aanbod. Gemiddeld telt een hotel hier 39 kamers. 71,49 % van de hotels of 84 % van alle kamers situeert zich in de binnenstad, Mechelen scoort tegenover de andere kunststeden het sterkst in de concentratiegraad.
MICE en leisure zitten in de lift
Wanneer we de resultaten van 2013 met 2014 vergelijken, blijkt dat de Mechelse hotelsector in 2013 vooral zakentoeristen ontving en dat we in 2014 een opmars kenden van individueel recreatief en MICE-toerisme. Dat laatste omvat meetings, incentives, teambuidings en congressen. “Met www.meetinmechelen.be zetten we dan ook in op een even klantgerichte als originele benadering van het MICE-gebeuren binnen Mechelen. Met Artexis in de Nekkerhal, de verdere uitbouw van de authentieke belevenis van onze binnenstad met special venues en vernieuwende events, een optimale exploitatie van de congresfaciliteiten en vooral een professionele omkadering waarin alle partners samen zorgen voor een geslaagde belevenis van onze charmante stad” zegt schepen Siffer. “Door de vernieuwende positionering van Mechelen als gezinsvriendelijke kunststad en erfgoedbestemming durf ik voorspellen dat we in 2015 nog betere resultaten zullen voorleggen op het vlak van recreatief toerisme” ambieert de schepen.
Kamerbezettingsgraad en kamerprijs
De gemiddelde kamerprijs in Mechelen bedroeg in 2014 89,53 euro (exclusief ontbijt, btw en eventuele overnachtingstaks). Hiermee scoren de Mechelse hotels na Gent als hoogste van de vijf kunststeden. De hoge score is te verklaren doordat:
• het aanbod in Mechelen vooral bestaat uit 3- en 4-sterrenhotelss
• het grote deel van de bezoekers uit het segment zakentoerisme komt, die een hogere prijs betalen dan de recreatieve toerist.
De jaarspreiding piekt in het voor- en najaar en valt wat terug in de wintermaanden. De gemiddelde kamerbezettingsgraad in Mechelen bedroeg in 2014 gemiddeld 67,72 %, wat lager is dan het gemiddelde voor de kunststeden, nl. 73,62 %. Dit geeft de hotels in Mechelen een opportuniteit en groeipotentieel. “De cijfers illustreren dat er zeker nog groeimarge is op de markt van recreatief toerisme, dat tussen 2013 en 2014 al gegroeid is van 34 % naar 40 % marktaandeel” stelt schepen Siffer vast.
“Toerisme Mechelen heeft dit voorjaar, samen met de hotels, verder ingezet op projecten om dit marktaandeel te vergroten. Onze gezinsvriendelijke balie, producten en brochures, de realisatie van onze toeristische app, de ontsluiting en presentatie van ons erfgoed met als top of the bill onze Sint Romboutstoren in eigen beheer, de kindvriendelijke installaties… allemaal elementen die de belevenis van Mechelen top maken. Dit najaar plannen we nog acties rond gastronomie en de biercultuur om dit segment nog verder te verbreden.”
foto: hotelinvest.ro