Dit jaar worden daarvoor heel wat extra maatregelen genomen. De hele zomer zijn daarvoor ECO-teams in de weer. Op Parkpop doen herbruikbare bekers voor wijn en cava hun intrede. Een speciaal ontworpen “peuksleuk” moet komaf maken met sigarettenpeuken in het park.
Schepen van Leefmilieu Marina De Bie (Groen): “De Zomer is van Mechelen is vooral één groot feest, maar het mag zeker wat meer zijn dat dat alleen. Mechelen is volop bezig een traject af te leggen richting klimaatneutraliteit en het is logisch dat ook de Zomer is van Mechelen daar een rol in speelt. Bovendien hebben zichtbare acties op grote evenementen een sterke sensibiliserende rol.”
“Uiteraard was er ook al eerder aandacht voor duurzaamheid, maar we breiden de inspanningen flink uit. Dat is mogelijk dankzij intense samenwerkingen met partners als Fostplus, Ovam en IVAREM en duurzame sponsorships met bijvoorbeeld Eneco, Bioplanet en Coca-Cola”, aldus Kristof Calvo (Groen), voorzitter mmMechelen Feest.
ECO-team houdt oogje in het zeil
Alle events van DZIVM gebruiken de eventscan van www.groenevent.be. Zo wordt de impact van de verschillende festivals in kaart gebracht: voor, tijdens en na het event. Er worden tijdens de zomer enkel recycleerbare PET-bekers ingezet. Dit vergemakkelijkt de verzameling van de verschillende afvalstromen tijdens de festivals.
De ECO-teams op de verschillende festivals worden uitgebreid, om de terreinen nog efficiënter proper te houden. Aangezien er flink geïnvesteerd wordt in nieuwe infrastructuur moeten er voldoende mensen ingezet worden. Op Maanrock wordt het ECO-team ‘powered by Eneco’.
Ook aan de standhouders worden er inspanningen gevraagd. Waar er vorig jaar gestimuleerd werd om duurzaam te werken, is er dit jaar een verplichting voor alle standhouders van DZIVM om enkel duurzame materialen te gebruiken. Er werd bij de selectie van de standhouders bovendien voorkeur gegeven aan standen met extra inspanningen rond ecologie.
Parkpop vergroent
Ottertrotter heeft al enkele jaren aandacht voor alles wat over duurzaamheid gaat. Vanaf dit jaar is dat ook het geval voor Parkpop. Om de afvalverzameling zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, en de impact op de parkomgeving te beperken, worden er in samenwerking met OVAM, IVAREM en FOSTPLUS eigen afvaleilanden ontworpen en geproduceerd. Deze afvaleilanden zijn duidelijk, gebruiksvriendelijk en springen er uit op het festivalterrein.
Voor ParkPop worden herbruikbare polycarbonaatglazen voor wijn en cava aangekocht. Deze worden bedrukt met logo mmMechelen Feest en zijn afwasbaar en dus herbruikbaar en dus duurzaam. Er worden extra vrijwilligers ingezet om deze af te wassen. Dit is een testcase.
IVAREM heeft ook al speciaal voor Parkpop een “peuksleuk” ontworpen om de sigarettenpeuk-problematiek op te lossen: een duidelijke herkenbare verzamelbak voor peuken op festivals. Deze werd speciaal ontworpen om de peuken-problematiek op ParkPop aan te pakken (aan de zandbak in de speeltuin waar er toog staat).
“De Kruidtuin is een prachtige locatie voor Parkpop, maar het is ook een unieke groene plek in onze stad. Ik ben dan ook zeer tevreden dat mmMechelen Feest er met deze inspanningen mee voor zorgt dat het ook na de optredens een feeërieke plek blijft”, besluit schepen De Bie.
Ook op Maanrock
Ook Maanrock, de afsluiter van DZIVM, vergroent deze jaargang. Coca-cola zet in op CRS (Customer Responsibility & Sustainability). Op het festivalterrein worden er verschillende totems geplaatst waar de festivalzoeker gestimuleerd wordt om gerecycleerde zakjes te nemen om flesjes in te zamelen. Per 50 flesjes verzameld kan je deze inruilen voor een gratis consumptie. Tot slot zal sponsor Citroën Festraets elektrische wagens inzetten voor het vervoer van de artiesten op Maanrock.
Foto: dezomerisvanmechelen.Be