De wijzigingen hebben tot doel de dienstverlening aan de klant te verbeteren, met respect voor het budgettaire kader en zonder de algemene principes van het vervoersplan op de helling te zetten.
Sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan in december 2014 werden al kleinere technische aanpassingen doorgevoerd om de stiptheid en vlotheid van het verkeer te verbeteren. Ook werd de capaciteit van een zestigtal treinen versterkt.
“In navolging van de roadshows die plaatsvonden voor de lancering van het vervoersplan, blijft NMBS naar haar klanten luisteren en streeft ernaar zo goed mogelijk hun verzuchtingen te beantwoorden, maar tegelijkertijd met respect voor de financiële en technische beperkingen,” zegt Jo Cornu, Gedelegeerd bestuurder van NMBS.
Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant is verheugd over de verschillende wijzigingen: “Tijdens mijn vele terreinbezoeken, via mijn kabinet of in het parlement worden we vaak gecontacteerd met vragen en suggesties omtrent wijzigingen in het spooraanbod. NMBS onderzoekt alle vragen en suggesties steevast op hun mogelijkheid. Ze gaat dit blijven doen. Het in december ingevoerde vervoersplan wordt continu geëvalueerd en waar nodig en mogelijk aangepast.”
Aanpassingen juni 2015
De verbinding GEN-K tussen Geraardsbergen – Halle – Brussel-Luxemburg wordt samengevoegd met de verbinding GEN-L Brussel-Luxemburg – Delta – Vilvoorde -Mechelen. De nieuwe verbinding doorheen de Josafattunnel zal ook Brussel-Schuman en de nieuwe halte in Mouterij bedienen. Deze nieuwe relatie zal wel niet langer Delta en Merode bedienen.
De bestaande verbinding GEN-N tussen Halle – Brussel-Luxemburg – Brussel-Schuman – Jette – Aalst wordt in twee geknipt: Er komt één verbinding – tussen Halle en Brussel-Luxemburg – wordt via Brussel-Schuman en de Josafat-tunnel verlengd tot Vilvoorde en Mechelen.
De verbinding GEN I Halle – Delta – Vilvoorde – Mechelen wordt behouden en zal via Hofstade en Muizen rijden, in plaats van via Weerde. Dat betekent dat beide haltes met Delta en Merode verbonden worden.
Aanpassing december 2015
Lijn 53: Kapelle-op-den-Bos – Leuven: Reizigers vanuit Kapelle-op-den-Bos krijgen vanaf december opnieuw een rechtstreekse verbinding met Leuven door het verlengen van de P-trein Dendermonde – Mechelen tot Leuven (aankomst omstreeks 8u30).
foto: de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Desiro_ML