De stad Lier stapt mee in de Provinciale Fietsbarometer en ondertekent hiervoor de samenwerkingsovereenkomst om fietstellingen uit te voeren. De stad doet dit deels om de provinciale fietsbarometer te voeden, maar ook om eigen gegevens over fietsgedrag in onze stad te verzamelen.
De provincie Antwerpen investeert in het opzetten van de Provinciale Fietsbarometer die bestaat uit het uitvoeren van fietstellingen op een provinciale schaal, aangevuld met een objectief en consequent verzamelen van fietsroutegegevens door middel van een meetfiets. Daarmee is ze de eerste regio in Europa die op een objectieve en gestructureerde manier informatie over fietsers verzamelt.
Binnen de Provinciale fietsbarometer is er een strategisch meetnet uitgewerkt dat bestaat uit twee telmethodieken. Op 15 strategische plaatsen op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk in de provincie Antwerpen worden fietsers permanent geteld (24/24 en 7/7) Deze permanente tellingen worden aangevuld met telgegevens van de tijdelijke tellingen. Voor de tijdelijke telplaatsen doet de provincie een beroep doen op de gemeenten. Stad Lier zal hiervoor op 3 strategische plaatsen gedurende 2 weken per jaar de fietsers tellen en deze gegevens met de provincie delen. De provincie verbindt zich ertoe om voor de gemeente mogelijk te maken om de tijdelijke tellingen uit te voeren.
Zo zal de provincie ervoor zorgen dat de 3 telpunten op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk in overleg met de stad geslecteerd worden. Daarnaast voorziet de provincie een telapparaat en alle toebehoren, inclusief de software om het telapparaat te programmeren en uit te lezen en beheren en analyseren van de telgegevens.
Naast de verplichte tellingen (2 weken op 3 strategische locaties) kan de stad het telapparaat vrij gebruiken op gelijk welke locatie. Hierdoor kan de stad op een vrij eenvoudige en simpele manier fietstellingen uitvoeren, maar ook gemotoriseerd verkeer kan hiermee geteld worden. Deze gegevens zijn interessant om een goed zicht te krijgen op het fietsgedrag in onze stad. Daarnaast biedt het ook een voordeel om subsidies voor de heraanleg van fietspaden en nieuwe fietsinfrastructuur te verkrijgen. Aan de hand van deze tellingen kunnen ontbrekende schakels in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk in kaart worden gebracht en onderbouwd met actuele gegevens. De provincie Antwerpen stelt de telapparatuur en -software kostenloos ter beschikking van de stad zolang het fietsbarometerproject loopt.
foto: sintpietersleuw.eu