“Naar aanleiding van enkele krantenartikels is wat heisa ontstaan rond de inning van parkeerboetes. Er werd namelijk gesteld dat de stad Mechelen aan de inning hiervan via het ‘GAS-systeem’ tot 1,5 miljoen EUR zou overhouden” steekt waarnemend burgemeester Marc Hendrickx van wal.
“Dit is sterk overdreven en verrekent cijfers die er niets mee te maken hebben (bvb. ook flitsboetes e.d.m.), we zullen desbetreffend waarschijnlijk aftikken op een opbrengst van ongeveer 400.000,- EUR tot een half miljoen euro hiervoor (gebaseerd op prognoses die op cijfers van 2013 voortborduren” gaat Hendrickx verder.
“Het aantal PV’s is niet gestegen sinds dit met ‘GAS’ wordt vervolgd en zal ook niet stijgen, de mensen betalen nu niet meer dan tevoren (dus geen extra-inkomsten), alleen betalen ze nu aan de stadskas waar dit vroeger aan de federale staatskas was. Eigenlijk is dit billijker: de stad doet ook de inspanningen én uitgaven (personeel, opvolging, enz.)” weet Marc Hendrickx nog te vertellen.
Mobiliteitsbeleid en verkeersveiligheid zijn inderdaad meer en meer materies die beleidsmatig tot de bevoegdheid van steden en gemeenten behoren. Handhaving van de beleidskeuzes die de stad qua mobiliteit maakt (in het bijzonder wat betreft autoluw karakter en parkeren) was hierbij het probleem. “Het parket had hiervoor niet de middelen en vond/vindt dit ook niet echt prioriteit. Begrijpelijk want die middelen kan het parket aanwenden om te investeren in bijvoorbeeld onderzoeken naar “rondtrekkers/criminele organisaties/…” vult de waarnemend burgemeester verder aan.
Doordat de steden en gemeenten nu zelf kunnen kiezen om de handhaving te verzekeren via de ‘GAS-wet’ (overigens met dezelfde garanties voor de overtreders als die er in de verkeerswetgeving staan wat bezwaar – en beroepsprocedures enz..) kunnen de gemeenten nu de middelen die uit de handhaving voortvloeien en die vroeger naar de Federale Overheid gingen nu (gedeeltelijk) terug investeren in infrastructuur zoals bijvoorbeeld: het dynamisch parkeerbegeleidingssysteem, betere wegen, aanleggen van parkings.
“Los daarvan hebben we in het handhavingsbeleid ook afspraken gemaakt om projectmatig bij foutparkeren ook extra te investeren in educatieve projecten (bvb. richting jeugd) en niet steeds onmiddellijk repressief op te treden (hiervoor hebben we recent nog 4000 verwittigingsbriefjes laten drukken waarin we foutparkeerders zullen wijzen op het fout parkeren en dat we navolgend repressief zullen optreden” besluit Hendrickx.
Foto: logo stad Mechelen