Het nieuwe project maakt deel uit van het taalactieplan waarmee de stad haar taalbeleid naar een hoger niveau wil tillen.
Sterkere verankering in lokale economie
“Dit nieuwe project is gestart begin oktober en heeft twee doelstellingen. Enerzijds het gebruik van het Nederlands binnen de multiculturele handel en horeca stimuleren; anderzijds – en een belangrijk gevolg daarvan – een verdere integratie van de multiculturele ondernemers binnen het lokale economische weefsel. Een goede Nederlandse taalkennis zorgt er immers voor dat de lokale handelaars sterker staan als ondernemer”, vertelt Marc Hendrickx, schepen van Diversiteit en Integratie.
Nederlands op maat
Het gaat om een samenwerking tussen de stad en het CBE (Centrum voor Basiseducatie). Een stadsmedewerker met een breed netwerk binnen de doelgroep heeft handelaars uit negen zaken geselecteerd op basis van hun nood aan ondersteuning en hun motivatie en engagement om deel te nemen. Nog tot januari krijgen zij één keer per week een uur Nederlandse les van een docent van het CBE. Die les vindt plaats in hun eigen handelszaak en op een vooraf afgesproken tijdstip, rekening houdend met de drukke agenda van een ondernemer. Het lesprogramma wordt individueel en flexibel bepaald in functie van de noden van de ondernemer. Elke handelaar heeft immers een andere achtergrond, een ander basisniveau en verschillende behoeften. Zij krijgen dus een traject op maat aangeboden.
Tijdens de lessen wordt zowel aandacht besteed aan de gesproken als geschreven taal. Zo wordt er gewerkt rond klantvriendelijkheid in de omgang met klanten, maar evenwel rond het schrijven van teksten voor de marketing- en communicatie.
Hefboom voor beter ondernemerschap
De taallessen zijn een vervolgtraject op Café Herman, een project met dezelfde doelgroep dat focuste op integratie door middel van samenwerking en de uitbouw van een netwerk. “We zien een goede kennis van het Nederlands als een hefboom voor een betere integratie en een sterker ondernemerschap voor deze mensen. We hopen deze handelaars op deze manier dan ook in te leiden in de Mechelse ondernemerscultuur”, verklaart schepen van Economie Wim Jorissen. “Hiermee willen hen aanzetten om meer betrokken te zijn bij handelscomités en overlegorganen, maar ook bijvoorbeeld op evenementen. We mikken op zo’n 20 ondernemingen die per jaar dit traject doorlopen.”
Evaluatie na 1 jaar
De eerste lessenreeks loopt tot januari met multiculturele handelaars uit negen zaken. Vervolgens benadert de stadsmedewerker opnieuw een reeks handelaars die in aanmerking komen. Daarvan worden er opnieuw uit zo’n tien ondernemingen geselecteerd. Zij volgen lessen van februari tot mei. In juni 2015 volgt dan een evaluatie van het project, dat indien nodig wordt bijgestuurd.
foto: gazetvanhove.be