Stadsbestuur, handelaars en Mechelse ondernemers staan meer dan ooit schouder aan schouder om de schoonheid, gastvrijheid en het winkel- en horeca-aanbod van Mechelen actief uit te dragen. Dat bewijzen ze door samen naar buiten te treden met de promotiecampagne en twee nieuwe initiatieven: de Mechelendag en een fonkelnieuw gratis stadsmagazine.
Promotiecampagne 100 % Mechelen
De stad Mechelen investeert in de toekomst. Daarbij hoort ook een goed draaiende economie en handelsapparaat. Investeren in Mechelen als winkelstad is een must om nieuwe impulsen te geven aan de handelskern. Die doelstelling wordt vertaald in verscheidene initiatieven. Een eerste is de metamorfose die onze belangrijkste winkelas Bruul-Botermarkt-Vijfhoek nog tot aan het bouwverlof van 2015 ondergaat. De werken vandaag worden morgen beloond met een pracht van een winkel-wandelboulevard, die zich helemaal uitstrekt vanaf de Grote Markt, het hart van de historische stad, tot aan het station, een belangrijke toegangspoort om de stad van de Maneblussers te ontdekken.
Maar onze Dijlestad heeft nog meer troefkaarten in huis. Een centrale liggen, een rijke geschiedenis en een behapbare stad op mensenmaat. Een bezoekje aan één van de vele horecazaken of een cultureel bezoekje valt perfect te combineren met winkelen in het historisch centrum. Je vindt hier een gevarieerd aanbod aan winkels en horeca in een kindvriendelijk kader. Deze troeven en de positieve versnelde dynamiek waarin Mechelen de laatste jaren zit, willen de stad en lokale handelaars en ondernemers graag actief en intensief communiceren in en rondom Mechelen. Daarom investeert de stad het aanzienlijke bedrag van 150 000 euro in een grootse promotiecampagne, verspreid over de komende twee jaren. “Steden gaan ook commercieel met mekaar in concurrentie. Op een boogscheut van Antwerpen en Brussel kan Mechelen niet achterblijven. Samen met onze partners willen we Mechelen promoten als een commerciële handelsvloer van 55.000m², met 100 % Mechelen als kwaliteitslabel”, zegt burgemeester Bart Somers.
Onder die baseline – ‘100 % Mechelen’ – zetten we vanaf september Mechelen op de kaart als aantrekkelijke handel- en horecastad. Een campagnebeeld en slogan wordt uitgewerkt samen met een extern bureau, de handelsadviesraad en de stadsdiensten Economie en Marketing & Communicatie. Wim Jorissen, schepen van Economie: “Dit is verreweg de grootste promotiecampagne die de stad Mechelen ooit voor en met haar handelaars gevoerd heeft. Op een ogenblik dat vele handelszaken het wat moeilijker hebben, is het voor hen een enorme steun om te weten dat hun stadsbestuur vierkant achter hen staat en al het mogelijke doet om te helpen.”
Mee Mechelen Maken: participatie als sleutel tot succes
Een deel van dit budget dient om ook een duurzaam participatietraject met de handelaars uit te zetten en te blijven ondersteunen. Afgelopen woensdag kende het participatietraject een succesvolle start met een eerste bijeenkomst in het Oh!. “Een zestigtal Mechelse handelaars hebben onder begeleiding van Living-Lab, een professioneel Mechels studiebureau, met veel enthousiasme en op een boeiende, inspirerende en interactieve avond de verdere krijtlijnen uitgetekend om van Mechelen een nog betere shoppingstad te maken. De inzet van jonge zelfstandige ondernemers gecombineerd met de ervaring van gevestigde handelaars leiden tot creatieve concepten die het Mechelse handelscentrum in de grote regio rond Mechelen een ruime bekendheid zullen geven”, vertelt Leo Lenaerts, voorzitter van het Bruul-comité. Ook schepen Jorissen heeft er vertrouwen in: “Ondanks de moeilijke economische tijden, bleek uit de eerste fase van het participatietraject een enorm geloof en vertrouwen in de toekomst. De Mechelse handelaars zijn rotsvast overtuigd van de indrukwekkende mogelijkheden van hun stad. Gelijk hebben ze: Mechelen heeft als winkelstad nog enorm veel potentieel, het beste moet nog komen!”.
Mechelendag op 2 oktober
Een belangrijke doelgroep die we willen overtuigen van onze boodschap, zijn de duizenden mensen die dagelijks op en af pendelen tussen Mechelen en hun thuisstad. Daarom zet Mechelen op donderdag 2 oktober haar deuren én parkings open voor werknemers van alle Mechelse bedrijven. Zij worden uitgenodigd om een dagje of avond naar Mechelen-centrum af te zakken en zo het winkelcentrum te ontdekken. Veel van hen werken wel in onze stad, maar komen dikwijls niet verder dan hun kantoren die doorgaans buiten het stadscentrum liggen. In een ‘after work event’ worden deze mensen verwelkomd in onze charmante en gastvrije binnenstad. De winkels zullen open zijn tot 20u. Parkeren kunnen ze gratis. Na 20u sluiten we de kennismaking af met een VIP-event, waarvoor bedrijven zich kunnen inschrijven.
Fonkelnieuw M Magazine vertolkt bruisend Mechelen op papier
Nog een illustratie van die hechte samenwerking tussen stad, lokale handelaars en Mechelse ondernemers, is de lancering van het gloednieuwe ‘M Magazine’ dat de Mechelaars binnenkort mogen verwelkomen. M Magazine is een privé-initiatief van Karel Marynen, grondlegger en oprichter van de succesvolle gratis regionale bladen BO en Steps, en in samenwerking met de stad. “We maken samen met de stad een gloednieuw, pittig en stijlvol maandblad over het wel en wee in deze bruisende stad. M Magazine wordt gemaakt voor Mechelaars, door Mechelaars en vooral over Mechelaars. Mechelen herleeft. Die positieve vibe krijgt zijn neerslag in dit nieuwe blad. De lezers mogen zich verwachten aan een flinke portie Mechelse meningen, cultuur en diepte-interviews, maar ook verrassende en actuele stukken. Kortom: alleen maar sterke reportages. Ook zal er ruimte zijn voor vacatures, essentiële stadsinfo, een vleugje vastgoed en een knipoog naar de hardwerkende handelaars. Met M Magazine (her)ontdek je Mechelen als nooit tevoren”, vertelt Marynen.
Gratis zaterdagse pendelbus
Om de bereikbaarheid van het winkelcentrum te garanderen, wil het Mechels stadsbestuur vanaf 1 augustus starten met een gratis pendeldienst tussen de gratis randparking Douaneplein en de Grote Markt. Het is de bedoeling dat deze pendelbussen rijden tussen 10 en 18u, telkens op zaterdag. Het voorgestelde traject bedraagt ongeveer een kwartier. Om de wachttijd zo kort mogelijk te houden, zullen drie bussen op hetzelfde traject worden ingelegd. De maximale wachttijd bedraagt dan 5 minuten.
Het inzetten van de pendeldienst is tevens vooral in het belang van het handelsapparaat. Deze extra dienst gaat ook hand in hand met de grootscheepse promotiecampagne voor de handel in de binnenstad die vanaf volgend schooljaar uit de startblokken schiet. Na een jaar wordt de pendeldienst geëvalueerd. Bij een positieve evaluatie kan het initiatief bestendigd worden, eventueel totdat de parking onder de Speecqvest is gerealiseerd.
foto: stad Mechelen