Dat is noodzakelijk omdat alleen tijdens dergelijke weekendnachten het treinverkeer kan stilgelegd worden. Beperkte geluidshinder is daarbij onvermijdelijk.
De toekomstige tangent, de nieuwe verbindingsweg tussen Brusselsesteenweg en Douaneplein, moet onder de spoorlijn tussen Mechelen en Leuven geleid worden. Op de werfzone Douaneplein moet dat traject verstevigd worden met meer dan 80 kokerpalen, waarvan sommigen meer dan 25 m lang zijn. Daar worden liefst vijf grote schroefpaalmachines voor ingezet. Die hebben het voordeel dat ze de kokerpalen als een kurkentrekker in de grond kunnen draaien.
Die kokerpalen gaan dus relatief geluidsarm en zonder trillingen in de grond, maar de grote schroefpaalmachines worden wel met zware motoren aangedreven. Samen met de kranen die de kokerpalen moeten optillen, zorgt dat onvermijdelijk voor geluidshinder. Er moeten ook delen van het bestaande spoor worden uitgebroken en dat heeft eveneens lawaai tot gevolg. Omdat er ’s nachts doorgewerkt wordt – wanneer men het treinverkeer makkelijker kan stilleggen – is het ook noodzakelijk om de werf voldoende te verlichten, wat eveneens hinderlijk kan zijn voor de omwonenden. Gelukkig kan men het werfverkeer zoveel mogelijk beperken, doordat de aannemer verplicht wordt de in- en uitrit langs het Douaneplein te gebruiken. Dat is onder meer mogelijk gemaakt door het inkokeren en dempen van de Dijle.
De werkgroep Minder Hinder en het begeleidende studiebureau hebben met de aannemer diverse malen overlegd om ervoor te zorgen dat de overlast zoveel mogelijk beperkt blijft. Maar helemaal uitsluiten is onmogelijk. Nog tot de zomervakantie wordt er trouwens vrijwel elk weekend gewerkt in de nabije omgeving van de spoorlijnen.
Bekijk het Mobiliteitsjournaal van april 2014
foto: Mechelen in Beweging