Het biometrisch paspoort bevat zogenaamde biometrische gegevens, zoals een digitale handtekening en vingerafdrukken. Identiteitsfraude wordt hierdoor haast onmogelijk.
Deze ochtend mochten schepenen Marc Hendrickx en Walter Schroons als eerste Mechelaars een biometrisch paspoort in ontvangst nemen. Vanaf vandaag, 10 maart, vervangt dat biometrisch paspoort de klassieke reispaspoorten. Dat wil zeggen dat wie in het Huis van de Mechelaar komt voor een nieuw paspoort, ter plaatse ook een scan van enkele vingerafdrukken zal moeten laten maken. Hetzelfde geldt voor onderdanen uit derde landen (niet EU-landen) die hier een verblijfstitel aanvragen. “Beide documenten worden biometrisch. Dat wil zeggen dat ze, naast een contactchip, ook voorzien worden van een contactloze, flinterdunne chip met een radiofrequentie (een zogenaamde ‘RFID-chip’)”, legt schepen van ICT Walter Schroons uit. “Op deze chip worden biometrische gegevens geregistreerd, namelijk de pasfoto, de digitale handtekening en twee vingerafdrukken van de houder van de kaart. Het hele proces verloopt volledig digitaal. De loketbediende scant de pasfoto in en de handtekening wordt digitaal geplaatst op een digitale pad.”
Identiteitsfraude terugdringen
Het nieuwe systeem wordt ingevoerd als extra veiligheidsmaatregel naar aanleiding van de terroristische aanslagen op 11 september 2001. “Doordat de documenten biometrische gegevens bevatten, wordt het haast onmogelijk om deze documenten te vervalsen”, vertelt Marc Hendrickx, schepen van Burgerzaken. Voor deze invoering sloot de stad Mechelen een overeenkomst af met de Belgische staat. Door de nieuwe procedure kunnen de FOD Binnenlandse en Buitenlandse Zaken samenwerken en biometrische gegevens uitwisselen. Voor verblijfstitels voor onderdanen van derde landen en paspoorten voor Belgische burgers worden immers dezelfde biometrische gegevens gebruikt. Buitenlandse zaken verzekert dat de gegevens enkel opgevraagd worden als het nodig is. De vingerafdrukken zullen maximum drie maanden worden bewaard.
In 2014 moeten alle Belgische gemeenten overgeschakeld zijn naar het nieuwe systeem, zoals vereist door de Europese Unie voor alle EU-burgers. België is overigens het laatste land in de Europese Unie dat overschakelt naar biometrische paspoorten.
Huidige paspoorten houden hun geldigheidsduur
“Enkel nieuwe aanvragen worden via een biometrisch paspoort afgeleverd. Alle huidige paspoorten zonder vingerafdruk blijven gewoon geldig voor de verdere duur van hun geldigheidsperiode”, aldus schepen Hendrickx. Biometrie houdt in dat de aanvraag steeds persoonlijk moet gebeuren. “Belgen die in het buitenland wonen, zullen zich dus voortaan persoonlijk moeten begeven naar hun ambassade of consulaat om hun biometrisch paspoort aan te vragen. Voordien konden ze die aanvraag nog per post regelen.”
Naast het digitale systeem blijven overige zaken onveranderd. De aanvraagtermijnen bedragen ongeveer dezelfde als voor de oude procedure. Een gewone afleveringstermijn bedraagt tien werkdagen. Bij een spoedprocedure wordt het paspoort op één werkdag afgeleverd, maar daardoor ligt de kostprijs een stuk hoger. De prijzen van de paspoorten zelf blijven ook dezelfde. Enkel de wachttijden aan de loketten kan mogelijks oplopen vanwege een iets complexere afhandeling van de aanvraag.