Dit convenant ‘Sociale Veiligheid’ werd in Mechelen in 2008 afgesloten, maar werd nu herzien om een praktischer operationeel document te bekomen en de samenwerking te optimaliseren.
In 2008 werd het eerste convenant ‘Sociale Veiligheid’ opgesteld met als doel een veilig en proper openbaar vervoer te bekomen. Overlast op en in de omgeving van het openbaar vervoer geeft namelijk aanleiding tot incidenten en heeft zo een impact op het subjectieve veiligheidsgevoel van de burger. Aangezien de aanpak van deze problematiek de enkele verantwoordelijkheid van één partner overstijgt werd het convenant opgesteld om de gemaakte overeenkomsten tussen de drie partners met betrekking tot dit probleem te consolideren en aan te vullen.
Na 5 jaar bleek echter dat het convenant nood had aan een update. De verschillende engagementen vanuit de partijen werden onder de loep genomen om de samenwerking tussen de drie instanties te verbeteren. Daarnaast werden enkele inhoudelijke werkingsprincipes/ definities uit het convenant weggelaten, om een meer praktische-operationeel document te bekomen.
Belangrijkste engagementen vanuit de stad
– Een propere en goed verlichte infrastructuur (met snelle herstellingen aan halten in eigen beheer)
– Inzet van gemeenschapswachten op buslijnen
– Overleg met parket inzake nazorg en afhandeling van bestuurlijke en strafrechtelijke feiten op het openbaar vervoer
Belangrijkste engagementen vanuit de Lijn
– Coördinerende rol inzake de uitvoering van het convenant + zorgen voor voldoende informatiedoorstroming (resultaten veiligheidsmonitor, samenroepen stuurgroep, …)
– Een proper en goed verlichte infrastructuur
– Engagementen inzake voorzien van cameratoezicht (o.a. wachtbuizen aanleggen bij vernieuwing stationsomgeving)
– Samenwerking rond specifieke acties (Trammelantproject, preventie van gauwdiefstal, voorzien van opleiding voor eigen personeel en gemeenschapswachten, …)
Belangrijkste engagementen vanuit de lokale politie
– Toezicht op het openbaar vervoer
– Uitvoeren van gecoördineerde acties aan welbepaalde haltes of in welbepaalde voertuigen ingevolge meldingen van veiligheidsproblemen
– Gepast gevolg geven aan (nood)oproepen van De Lijn.
Om de samenwerking te optimaliseren neemt De Lijn zich voor de stuurgroep (De Lijn, lokale politie, dienst preventie en veiligheid, onderwijsondersteuning) op regelmatige basis samen te roepen en de verschillende engagementen en acties te evalueren. Naast deze stuurgroep worden problemen op het openbaar vervoer ook besproken op het wekelijks overleg tussen dienst preventie en veiligheid en de lokale politie (overlastteam). Bovendien zal het convenant jaarlijks geëvalueerd worden om te zien of de gemaakte afspraken en overeenkomsten nog actueel zijn en goed opgevolgd worden. Zo engageren de drie partners zich om de veiligheids- en overlastproblematieken op een optimale manier te blijven aanpakken binnen een context van integrale samenwerking.